söndag 24 november 2024

inloggad som

Nya VD:n ska ge NE fler förpackningar

Med mobilappar, fler samarbeten och nya betalningsmodeller ska Nationalencyklopedins VD Hubert Kjellberg ta upp kampen mot gratis uppslagsverk på nätet. Men någon vinst blir det inte i år för det Malmöbaserade kunskapsföretaget. Det säger Hubert Kjellberg till Rapidus i en första medieintervju sedan han tillträdde VD-jobbet i januari.

Med Wikipedia som främsta konkurrent på privatmarknaden vill nu också Nationalencyklopedin öka sin närvaro på nätet. Uppslagsverket håller på att utvecklas så att det går att ta del av på fler sätt, exempelvis i mobiltelefoner och på läsplattor. För tillfället pågår en upphandling om framtagning av en Ipad-applikation.

— Förr var vi bara ett uppslagsverk, men nu måste vi se på oss själva på ett nytt sätt. Min huvuduppgift är i korthet att utveckla innehållet, förpacka om och sälja detta innehåll genom nya samarbeten, partnerskap och affärsmodeller, säger Hubert Kjellberg.

Wikipedia har 17 miljoner artiklar på 278 olika språk. Innehållet skapas till största del av användarna själva och tjänsten har ett starkt fäst i framförallt den yngre generationen.

— Wikipedia har mycket innehåll och trivia, medan vi envist fortsätter att försöka konkurrera med objektiv faktagranskning. Uppslagsverket i bokform må ha nått vägs ände, men genom att kunna erbjuda den bredden och det djupet vi har av fakta i dagens kunskapssamhälle tror jag att vi har en stark framtid, säger Hubert Kjellberg.

Det brutna räkenskapsåret 2009/2010 låg NE:s omsättning på knappt 120 miljoner kronor och vinsten på fem miljoner. Åren innan gjorde bolaget förluster i mångmiljonklassen. Uppsvinget i fjol berodde till stor del på distributionssamarbete med flera dagstidningar.

Hubert Kjellberg räknar med att årets omsättning blir klart lägre och att det inte blir någon vinst. Det mest lönsamma affärsområdet är inriktat mot skolor och bibliotek som betalar för fleranvändarlicenser.

Totalt har bolaget i dag knappt 50 medarbetare, varav 35 sysslar med uppslagsverkets innehåll och ett tiotal med försäljning och administration. NE håller nu på att bygga upp en mer kundorienterad organisation. En ny redaktionschef rekryteras och tre chefstjänster med inriktning mot konsumentmarknaden och skolområdet ska tillsättas.

Verksamheten ingår i Malmöbaserade Cydonia-koncernen.

Anders Frick

Med mobilappar, fler samarbeten och nya betalningsmodeller ska Nationalencyklopedins VD Hubert Kjellberg ta upp kampen mot gratis uppslagsverk på nätet. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • Bokförlag i Helsingborg växer med förvärv

    Det börsnoterade bokförlaget Hoi Publishing, med redaktion i Helsingborg, köper Lundaförlaget Ekström & Garay. Med affären befäster Hoi sin ställning som Sveriges största hybridförlag.

  • The Conference öppnar dörrarna

    Det som började som en internkonferens är i dag en välrenommerad plattform för kreativa näringar.

  • Helsingborgsförlaget Komlitt säljs

    Bokförlaget Ordstark i Helsingborg säljer och prioriterar om.

  • Helsingborgare utmanar Radiosporten

    Sportscom heter den nya streamingtjänsten som lanseras i veckan. Bolaget har lockat tunga investerare.

  • Två öl per sekund & över 60 miljoner i vinst

    En rörelsemarginal på 32 procent är något många bolag bara kan drömma om, men så lönsam är festivalen Sweden Rock. […]

  • Minut för Minut

    Referat av Mette Carlbom Uppslutningen var stor när Rapidus på torsdagen för tjugoandra året i rad korade Årets Rapidusföretag som […]