På fredag blir det pitchtävling på Minc. Investerarnätverket Yeos Ventures, med affäsängeln Hjalmar Antonsson, bjuder in sex bolag och lovar 250 000 kronor till vinnaren.
Yeos Ventures är ett investerarnätverk som samlat drygt 80 entreprenörer från hela Sverige som själva investerar i startups. På fredag kommer mellan 30 och 40 av dem att vara på Minc i Malmö när sex bolag pitchar sina affärsidéer.

— Det är inspirerat av Draknästet och tanken var från början att ha en drak-panel. Men vi vill visa på bredden i vår ägargrupp så vi kommer istället att ha hela gruppen som jury, säger Hjalmar Antonsson, en av Yeos Ventures skånska representanter och den som fått ansvaret för att arrangera eventet.
Förutom Hjalmar Antonsson är det även Filip Larsson, som i våras köpte startuphuset The Ground, samt Karsten Deppert (Mindpark), som representerar Skåne i investerarskaran.
Yeos Ventures drog igång för 3,5 år sedan och är sprunget ur entreprenörsnätverket Yeos, som riktar sig till unga entreprenörer. I år håller nätverket för andra gången sin årsstämma i Malmö och i planeringen för den kläcktes idén till pitcheventet.
— Vi brukar ta emot pitchdecks och lyssna på pitchar digitalt annars. Det här blir första gången vi har ett event live, säger Hjalmar Antonsson.
Att gruppen samlas just i Malmö beror bland annat på hans eget intresse att visa upp staden för de andra medlemmarna, som mestadels sitter uppe i huvudstaden.
— Jag är taggad av lokalpatriotiska skäl att visa Malmö. Det ska bli kul att vara på Minc där min resa med mitt förra bolag, Dotkeeper, startade, säger Hjalmar Antonsson.
Julia Fryklund
Bolagen som pitchar:
Kabloie – Utvecklar en ring från vilken man kan styra ljud eller musik
Zaize AI – Utvecklar en AI-driven tjänst där en person genom ett foto kan få hjälp med att välja rätt storlek och passform på kläder
Co-Member – Utvecklar en webbmodul, lite som WordPress, inriktat mot mediebranschen
Garba – AI-tjänst för att hjälpa säljteam att bli mer effektiva
North Aura – Tält som monteras på biltak
Parasition – Utvecklar en ”co-pilot” för marknadsförare