Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.
Duck Tech heter Malmöbolaget som vill att företagen ska bli bättre på att lyssna på sina kunder. Bolaget grundades för nästan fyra år sedan av Justo Delblanco, Henrik Johansson, Peter Delblanco samt den katalanska illustratören och konstnären Mike Punzano.
Med hjälp av Ducks grafdatabas, som tränats i en handfull språkmodeller (AI-system som kan analysera språk, ton och ämnen), kan ett företag få omfattande information om vad kunderna tycker och tänker om dem.

— Vår resa började i reviews (omdömen på olika sidor på nätet, red). Vi insåg att alla företagsledare förstår att bra reviews ger bra försäljning, men få läste vad som faktiskt stod i kommentarerna, berättar Justo Delblanco.
Databasen kan gå igenom miljontals kommentarer, citat i nyhetsartiklar, inlägg i forum och liknande. Sedan sammanställs informationen till greppbara insikter.
— Vi ska inte ge svaren. Vi har datan och ser till att du kan resonera med den – vad betyder de 4 miljoner kommentarerna? Det här är oerhört spännande; kunderna pratar, det gäller bara att lyssna på dem.
Draghjälp från skånska enhörningen
För den som hör ordet grafdatabas är det lätt att tankarna går till ett annat skånskt techbolag: Neo4J. Mycket riktigt är det deras grafdatabasteknologi som Ducks tjänst bygger på. Neo4J har också gett Duck synlighet och värdefulla kontakter i branschen.
— Neo4J gjorde en case study på oss där de berättade vad vi byggt. När den gick ut så exploderade intresset, alla ville vara kompisar med Duck, säger Justo Delblanco.
Kändistätt bland investerarna
Nu ska Duck skala upp verksamheten, både vad gäller antalet anställda och försäljning, samt investera i säkerhet.
Under sommaren reste Duck kapital för första gången. Bolaget tog in 18 Mkr och inte från vilka som helst. Bonnierfamiljen och EQT-toppen Thomas von Kochs family offices är två av investerarna. Även Toni Petersson, tidigare vd på Oatly, som också har en plats i styrelsen.
Omsättningen har de senaste tre åren legat på strax över 1,5 miljoner kronor och 2024 gjorde bolaget en förlust på strax under 1 miljon kronor. Justo Delblanco vill inte avslöja något om årets siffror, men antyder att omsättningen ökat betydligt.
Bolaget har kunder i Sverige, exempelvis Husqvarna, men har också skaffat sig en kundkrets i USA där kundernas namn inte får offentliggöras.
Julia Fryklund