torsdag 21 november 2024

inloggad som

Så ska han dubbla försäljningen

|  
|  

– Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

Mattias Ankarberg tillträdde som vd för Skånes femte största börsbolag i augusti i fjol. Han efterträdde Magnus Welander som gjort sig populär på finansmarknaden eftersom Thule har gått bra och aktien gått upp. Magnus Welander slutade ofrivilligt när styrelsen, som då alltså Mattias Ankarberg satt i, ansåg att det var dags för en ledningsförändring.

När Rapidus frågar om Mattias Ankarberg föreslog sig själv som ny vd svarar han:

– Det är kommittéer inom styrelsen som tar hand om olika frågor och vd-frågan var jag inte med om att hantera. Det var ordföranden som ledde den processen.

Rapidus analys, eller snarare gissning, är följande: Thule började med takboxar, sedan har företaget växt främst genom att lansera nya produkter. Ständig produktutveckling är central för företagets tillväxt, och att försäljningen ska öka är något aktiemarknaden räknar med. Företagets mål är att mer än dubbla försäljningen från 9 miljarder kronor till 20 miljarder år 2030. EBIT-maringalen på det ska vara minst 20 procent.

Men möjligen är det inte så lätt att spotta ur sig nya friluftsprylar som företaget vill påstå, vilket styrelsen kanske insett. Företagets kvartalsrapport som kom i förra veckan visade upp modesta 2,3 procents försäljningsökning. Rörelsemarginalen ökade med en ynka tiondels procentenhet, men ligger alltså redan nu över målet med 23,6 procent.

När Thule tar fram nya produkter skaffar de sig också nya konkurrenter som har väletablerade varumärken. När det gäller till exempel barnvagnar satsade Thule inledningsvis på en nisch med löparvänliga barnvagnar, inte massmarknaden som är betydligt svårare att slå sig in på.

Därför kan en försäljningsökning av befintliga produkter vara viktigare för tillväxten än vad företaget vill ge sken av.

Då passar Mattias Ankabergs kompetens väldigt bra. Han har en karriär bakom sig som konsult på McKinsey, sju år på H&M där han på slutet var global marknadschef samt sex år som vd på Byggmax. Han yrkesliv finns i konsumentbranscher, och hans CV skriker varken produktutveckling eller linjeprocess i tillverkningsindustri, utan SÄLJ!

Den spetskompetens som Mattias Ankarberg besitter är försäljning och marknadsföring.

När han aviserades som ny vd var styrelsens argument att Thule står inför viktiga nya produktlanseringar, bilbarnstolar och hundburar till bilar, och att det därför var en lämplig tidpunkt att byta vd. Det underförstådda budskapet: Nu är det marknadsföring och försäljning som gäller.

Och nu är det dags att låta Mattias Ankarberg komma till tals:

– Förra året investerade vi nästan 7 procent av omsättningen, 600 Mkr, i produktutveckling. I kronor är det där det kommer att ligga framöver. Det är avgörande för tillväxten. Det finns hur mycket som helst att göra inom vår marknad som är premiumprodukter för frilutfsliv.

Agendan framåt har tre huvudpunkter, för det första att utveckla befintliga produkter för nya tillämpningar och smartare lösningar. Ett exempel är övergången till elbilar där takboxar och cykelställ inte får påverka bilens räckvidd med luftmotstånd.

För det andra är det helt nya produkter, som vi ovan har beskrivit dynamiken kring. Vi filosoferar en stund över gränsen för Thules produktkategorier. Det handlar om att utveckla prylar i plast och metall. Undertecknad pekar menande på en stol i mötesrummet där vi sitter.

– Nej nej, nya produkter måste rimma med vår identitet som är ”bring your life” för fritidslivet. Sedan handlar det om vår utvecklingsförmåga. Vi är väldigt bra på det vi gör, men att börja med helt nya material för helt nya marknader är inte aktuellt, säger han och fortsätter:

– I viss mån kan förvärv ge oss större förmåga, men vårt huvudspår är organisk tillväxt. Vårt varumärke är viktigt och vid förvärv vill vi ge produkterna vårt eget varumärke. Det kan i vissa fall försvåra förvärv.

För det tredje ska Thule som företag komma närmare och i mer direktkontakt med konsumenterna. Den största delen av försäljningen sker i dag via återförsäljare.

– Vi ska öka vår direktförsäljning online. Vi har i dag onlineförsäljning i 16 länder medan vi har återförsäljare i mer än 100. En utmaning är också att vi är kända för takboxar, medan många konsumenter inte känner till hur många produkter vi faktisk har, säger Mattias Ankarberg.

Vi avrundar den här intervjun, i själva verket den första fråga jag ställer, med frågan om vilket företag som är mest konjunkturkänsligt: H&M, Byggmax eller Thule?

– Byggmax, lätt. Där handlar det om inköp som ofta är kopplade till bostadstransaktioner, är stora för konsumenten och är direkt kopplade till utrymmet i plånboken.

Gunnar Wrede

– Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.