fredag 22 november 2024

inloggad som

Mäklarkoncern går in i växande bostadsplattform

|  ,

Koncernen Svensk Fastighetsförmedling går in som delägare i Malmöbolaget House:ID, vars plattform för bostadsägande nu får sin första partner på mäklarsidan. Samtidigt ökar antalet användare för det nya Malmöbolagets plattform i rask takt.

Under våren, som är högsäsong för bostadsaffärer, ökade antalet användare med mellan 50 och 100 procent. Detta enligt Pontus Andersson, vd för House:ID (till vänster i bilden).

– Vi har ambitiösa tillväxtplaner framåt. Vårt mål är att göra House:ID till standard för alla fastighetsägare. Att Svenska Fastighetsförmedlingsgruppen investerar i House:ID är ett steg i den riktningen och de är en stark samarbetspartner, säger Pontus Andersson som grundade bolaget tillsammans med kollegan Mikael Olsson.

Samarbetet innebär att köpare av bostäder via Svensk Fastighetsförmedling kommer att få en “digital tvilling” till den klassiska mappen som överlämnas vid ett fastighetsköp. All information kring bostaden laddas upp i en molntjänst.

Planerar ni fler mäklarsamarbeten?

– Det gör vi löpande, det är flera mäklare som visat intresse för oss. Svensk Fastighetsförmedling är först ut med att agera på sitt intresse. Fokus framåt kommer att vara att verkligen få ut House:ID till alla bostadsägare, säger Pontus Andersson.

Tjänsten har premiumabonnemang, men är annars gratis att använda. I stället bygger affärsmodellen på att bolaget får betalt när användare tar hjälp av några av de bolag som finns på plattformen.

– Vi ska växa i organisationen, närmsta året lite grann och sedan mer efter det. Det är en självklarhet i och med att företaget har en stark tillväxt, säger Mikael Olsson.

Mette Carlbom

Koncernen Svensk Fastighetsförmedling går in som delägare i Malmöbolaget House:ID, vars plattform för bostadsägande nu får sin första partner på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Gridly byter vd – hon ska leda globala expansionen

    Helsingborgsföretaget Gridly ändrar i ledningen och tar för första gången in en vd utifrån. När bolaget tar sikte mot nya branscher är det Anna Albinsson som ska visa vägen.

  • Kändisbolaget får ny chans

    Malmöbolaget Freedrum Studios ser ut att överleva igen. Detta sedan konkursförvaltaren sålt tillgångarna i bolaget till nygamla ägare.

  • Ung entreprenör skapar sökmotor för vetenskapliga artiklar

    Hector Fioretos med det nystartade AI-bolaget Wayless vill hjälpa biomedicinska forskare att navigera i havet av vetenskapliga artiklar.

  • Vultus säljer till norrmän

    Jordbruksteknikbolaget Vultus i Lund ger upp och säljer hela sitt inkråm till ett norskt bolag. – Vi prickade värsta börsperioden på 20 år, säger vd Per Karlsson.

  • Tech-profil ska leda forskningsbolag till marknaden

    Ideonbolaget Pluvioflows algoritm ska göra samhällen mer redo att hantera översvämningar. Nu vänder sig bolaget till marknaden med en ny vd och en känd tech-profil som ordförande.

  • Bimobject trotsar byggkonjunkturen

    Malmöbolaget Bimobject, med EQT som största ägare, trotsar den tuffa byggkonjunkturen med både ökad omsättning och en vändning til vinst. Vd Martin Lind berättar vad som hänt.

  • Kontorshotell bildar branschförening

    Efter några tuffa år samlar sig kontorshotellen och coworking-aktörerna i en ny branschorganisation. En av styrelsemedlemmarna är Mindparks Sanna Ekström som säger att konsolidering väntar i branschen.

  • Negativ tillväxt för Inwido

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som är mindre dålig än förväntat och aktien stiger på rapporten. Men det finns orosmoln på den pressade bygg- och renoveringsmarknaden.

  • Den akuta krisen i Tretton37 är avvärjd

    IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund har utretts av Kronofogden för obetalda skatteskulder i mångmiljonklassen. Rapidus kan dock meddela att bolaget har betalt av skulderna. Därmed är den mest akuta krisen i bolaget avvärjd. 

  • Den i särklass svåraste frågan

    Stålkoncernen Areco har vuxit med lönsamhet genom pandemi och byggkris. De kommande fyra åren tänker ägaren Peter Areskog dubbla koncernens omsättning och bli störst i Norden inom byggplåtsprodukter. Men det är inte den svåraste frågan han funderar på.