Koncernen Svensk Fastighetsförmedling går in som delägare i Malmöbolaget House:ID, vars plattform för bostadsägande nu får sin första partner på mäklarsidan. Samtidigt ökar antalet användare för det nya Malmöbolagets plattform i rask takt.
Under våren, som är högsäsong för bostadsaffärer, ökade antalet användare med mellan 50 och 100 procent. Detta enligt Pontus Andersson, vd för House:ID (till vänster i bilden).
– Vi har ambitiösa tillväxtplaner framåt. Vårt mål är att göra House:ID till standard för alla fastighetsägare. Att Svenska Fastighetsförmedlingsgruppen investerar i House:ID är ett steg i den riktningen och de är en stark samarbetspartner, säger Pontus Andersson som grundade bolaget tillsammans med kollegan Mikael Olsson.
Samarbetet innebär att köpare av bostäder via Svensk Fastighetsförmedling kommer att få en “digital tvilling” till den klassiska mappen som överlämnas vid ett fastighetsköp. All information kring bostaden laddas upp i en molntjänst.
Planerar ni fler mäklarsamarbeten?
– Det gör vi löpande, det är flera mäklare som visat intresse för oss. Svensk Fastighetsförmedling är först ut med att agera på sitt intresse. Fokus framåt kommer att vara att verkligen få ut House:ID till alla bostadsägare, säger Pontus Andersson.
Tjänsten har premiumabonnemang, men är annars gratis att använda. I stället bygger affärsmodellen på att bolaget får betalt när användare tar hjälp av några av de bolag som finns på plattformen.
– Vi ska växa i organisationen, närmsta året lite grann och sedan mer efter det. Det är en självklarhet i och med att företaget har en stark tillväxt, säger Mikael Olsson.
Mette Carlbom