I samband med att Christopher Åkerblom tar över som ordförande för Nordic Issuing i oktober blir han även Shark Communications nya styrelseordförande. Spotlight-koncernens IR- och kommunikationsbyrå satsar nu på ökad tillväxt, bland annat genom att bredda sitt erbjudande.
– Vi ska ta Shark vidare från en fin men liten position på marknaden, ta större kliv framåt bland annat genom att öka tjänsteutbudet. Vi behöver vidareutvecklas, digitaliseras och arbeta mer proaktivt med våra kunders finansiella kommunikation, säger Christopher Åkerblom.
Shark Communication fick en rivstart efter att det knoppats av från Sedermera Fondkommission i början av 2021. Förra vårens heta aktiemarknad gjorde att kommunikationsbolaget fick fler förfrågningar än vad det kunde hantera. Bolagets omsättning landade runt 12 miljoner kronor under det första verksamhetsåret, varav lejonparten kom från regulatorisk kommunikation i direkt anslutning till kapitalanskaffningar och noteringar.
Sedan dess har börsklimatet svalnat rejält och förfrågningarna avtagit, men Christopher Åkerblom räknar med att proppen snart går ur. När det händer vill han att Shark ska vara redo att landa fler löpande kunder.
– Vi jobbar med cirka 30 löpande uppdrag och det finns minst 700-800 börsbolag. Många mindre bolag behöver förstå värdet av kommunikation, inte minst i samband med kapitaliseringar. Det arbetet börjar inte bara ett par veckor innan kapitalinjektionen, en välformulerad strategisk kommunikation börjar långt tidigare, säger han till Rapidus.
Samtidigt vill Shark öka takten på sina vanliga tjänster inom regulatorisk kommunikation, bland annat genom att digitalisera delar av processen. Man ser även över möjligheten att börja samarbeta med traditionella PR-byråer.
– Vi ska inte göra allt själva, men när efterfrågan hos våra kunder finns skulle vi till exempel kunna samarbeta med PR-byråer. Vi ska även se över vilken roll vi kan ha mot andra finansiella rådgivare, säger Christopher Åkerblom.
Emiliano Strauss