Reklamprofilen Klas Oskarsson lämnar sin tjänst som vd för Malmö Reklambyrå och blir ny kommunikations- och marknadschef på miljöteknikföretaget Enjay. Därmed har han även sålt sin ägarandel i Malmö Reklambyrå.
– Jag har lämnat Malmö Reklambyrå helt och hållet, men kommer att fortsätta jobba med dem i min roll på Enjay. Det ser nog ut att ha gått snabbare utifrån än inifrån. De senaste åren har jag jobbat med hållbara varumärken som Hövding och Kung Markatta och Enjay är ett miljöföretag så det känns bra att vara en del av lösningen för klimatet i stället för en del av problemet, säger Klas Oskarsson till Rapidus.
Hans första och största uppdrag på Enjay blir att lansera bolaget utomlands, först i Tyskland och Storbritannien men senare även i USA. Enjays teknik, som återvinner energi från restauranger, ska även bli standard på alla nya Burger King-restauranger som öppnas i Skandinavien.
– Sverige är en viktig marknad, men de stora klimateffekterna får man när tekniken kommer in i Tyskland och USA. En enda konverterad restaurang innebär i genomsnitt att 32 ton koloxid om året inte släpps ut, tekniken ger omedelbar effekt. Förhoppningsvis kan jag med mina kunskaper inom kommunikation hjälpa Enjay att växa, säger Klas Oskarsson.
Niclas Lindstrand