Ett nytt digitalt verktyg införs i Skånes primärvård. Bakom står bolaget Vårdinnovation, som nyligen fått ett stort EU-anslag för att lansera produkten internationellt.
En skärm möter den patient som kommer in på Vårdcentralen Råå. Genom ett digitalt formulär kan hen beskriva sina besvär och få besked om uppskattad väntetid. Verktyget, som kallas för Läkarexpressen, är tänkt att ge mindre pappersarbete för personalen och bättre vård åt patienterna.
– Vi har själva en bakgrund inom vården och vet att de förutsättningar som finns inte är optimala. Därför vill vi förändra vården inifrån, säger Lundaforskaren och läkaren Damon Tojjar, vd för Vårdinnovation.
Förra året rodde Vårdinnovation iland upphandlingen med Region Skåne, och sedan dess har sju vårdcentraler samt en kvälls- och helgmottagning testat verktyget.
– Jag har aldrig varit med om något liknande. Verktyget har fungerat hur bra som helst och uppskattas av både patienter och personal. Vi utvärderar löpande och planen är att införa det brett under 2020, säger Marie Ljung, kommunikationschef på Region Skåne.
Innovationen ska inte bara stanna inom Skånes gränser. Nyligen fick Vårdinnovation besked om att bolaget tilldelas ett stort EU-anslag som sträcker sig över tre år. Enligt Damon Tojjar rör det sig om ”tvåsiffriga miljoner” – vilket kommer väl till pass när Vårdinnovations verktyg ska lanseras utomlands.
Kerstin Weman Thornell