fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skräckspel ger 30 miljoner i vinst till Frictional Games…

Efter lanseringen av skräckspelet Soma 2015 har Helsingborgsbaserade Frictional Games dragit in över 30 miljoner kronor i vinster efter skatt. Samtidigt väljer en av de två grundarna att sälja sin andel och helt lämna verksamheten.

Liksom i Frictional Games tidigare spel är Soma en suggestiv produktion där spelaren tvingas gömma sig och fly från farorna i en fientlig värld. Soma släpptes i september 2015 och sålde redan de första månaderna så bra att Frictional Games omsättning under 2015 mer än fördubblades till 34 miljoner kronor, där hälften var ren vinst. Siffrorna har stått sig under 2016 vilket sammanlagt gett Frictional Games ett kassatillskott på över 30 miljoner kronor efter skatt.

Pengarna satsar bolaget på att utvidga produktionen från ett till två parallella projekt. Enligt medgrundaren Thomas Grip ger det ett bättre flöde i produktionsprocessen där olika delar av personalstyrkan annars riskerar att sitta sysslolös vid olika steg i utvecklingen.

– När vi började arbeta med Soma hade vi grafiker som inte hade något att göra. Eftersom vi visste att det skulle utspela sig under vattnet satt de och modellerade fiskar i åtta månader, säger han.

Målet är framöver att släppa ett spel vartannat år. Eftersom merparten av intäkterna från nya spel kommer de första åren ska det även ge ett jämnare flöde på intäkterna, menar Thomas Grip.

– Tanken är att ha ett företag där ett projekt kan gå helt snett. Då vågar man ta lite mer risker, säger han.

Thomas Grip är tystlåten om de två pågående produktionerna men säger till Rapidus att bolaget vill bredda sig lite utanför den skräckgenre som hittills varit Frictional Games nisch. Ledningen funderar även på hur de ska dra nytta av Youtube, där många i dag tittar på när andra spelar spel istället för att själva prova på.

– Det är en jättegrej och hjälpte till exempel Minecraft, då många lärde sig spelet via Youtube, säger Thomas Grip, som var en av paneldeltagarna på förra veckans Financial Meetings Øresund om spelbranschen.

Frictional Games grundades 2007 av Thomas Grip och Jens Nilsson. Under vintern har Thomas Grip dock köpt ut sin kompanjon då Jens Nilsson valt att lämna verksamheten helt och hållet.

Erik Olausson

Efter lanseringen av skräckspelet Soma 2015 har Helsingborgsbaserade Frictional Games dragit in över 30 miljoner kronor i vinster efter skatt. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.