torsdag 25 april 2024

inloggad som

Skräckspel ger 30 miljoner i vinst till Frictional Games…

Efter lanseringen av skräckspelet Soma 2015 har Helsingborgsbaserade Frictional Games dragit in över 30 miljoner kronor i vinster efter skatt. Samtidigt väljer en av de två grundarna att sälja sin andel och helt lämna verksamheten.

Liksom i Frictional Games tidigare spel är Soma en suggestiv produktion där spelaren tvingas gömma sig och fly från farorna i en fientlig värld. Soma släpptes i september 2015 och sålde redan de första månaderna så bra att Frictional Games omsättning under 2015 mer än fördubblades till 34 miljoner kronor, där hälften var ren vinst. Siffrorna har stått sig under 2016 vilket sammanlagt gett Frictional Games ett kassatillskott på över 30 miljoner kronor efter skatt.

Pengarna satsar bolaget på att utvidga produktionen från ett till två parallella projekt. Enligt medgrundaren Thomas Grip ger det ett bättre flöde i produktionsprocessen där olika delar av personalstyrkan annars riskerar att sitta sysslolös vid olika steg i utvecklingen.

– När vi började arbeta med Soma hade vi grafiker som inte hade något att göra. Eftersom vi visste att det skulle utspela sig under vattnet satt de och modellerade fiskar i åtta månader, säger han.

Målet är framöver att släppa ett spel vartannat år. Eftersom merparten av intäkterna från nya spel kommer de första åren ska det även ge ett jämnare flöde på intäkterna, menar Thomas Grip.

– Tanken är att ha ett företag där ett projekt kan gå helt snett. Då vågar man ta lite mer risker, säger han.

Thomas Grip är tystlåten om de två pågående produktionerna men säger till Rapidus att bolaget vill bredda sig lite utanför den skräckgenre som hittills varit Frictional Games nisch. Ledningen funderar även på hur de ska dra nytta av Youtube, där många i dag tittar på när andra spelar spel istället för att själva prova på.

– Det är en jättegrej och hjälpte till exempel Minecraft, då många lärde sig spelet via Youtube, säger Thomas Grip, som var en av paneldeltagarna på förra veckans Financial Meetings Øresund om spelbranschen.

Frictional Games grundades 2007 av Thomas Grip och Jens Nilsson. Under vintern har Thomas Grip dock köpt ut sin kompanjon då Jens Nilsson valt att lämna verksamheten helt och hållet.

Erik Olausson

Efter lanseringen av skräckspelet Soma 2015 har Helsingborgsbaserade Frictional Games dragit in över 30 miljoner kronor i vinster efter skatt. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Här är Årets Rapidusföretag

    På tisdagskvällen ställde Rapidus och Vinge till med fest när Årets Rapidusföretag och Årets Friskt Vågat skulle koras för 23:e året i rad.

  • Spelet bakom Academedia-affären 

    I början av året ville Mellby Gård sälja sitt innehav i friskolejätten Academedia till mångmiljardären Roger Akelius. Men efter massiv kritik drog sig Mellby Gård ur affären. Mellby Gårds vd Johan Andersson ger Rapidus en exklusiv inblick i vad som egentligen hände.

  • Positivt i skånska rapporter

    Beijer Ref levererar en rökare i krysset, medan fastighetsbolagens nedskrivningar verkar ha tagit slut. Det är huvudpunkterna i dagens rapporter från de stora skånska börsbolagen.