Rapidus rundringning visar att dagens digitaliseringsfokus i styrelserummen ger rejäla intäkter för de skånska B2B-byråerna. Navigator Communications, Pyramid och W Communication uppger alla att de befinner sig i en expansionsfas.
– Vi får många nya förfrågningar och tar ny mark inom det digitala strategiarbetet. Många företag tittar på hur de ska kunna automatisera delar av sin säljprocess och därmed få tydligare kopplingar mellan sälj- och marknadsorganisationerna, säger vd Leif Lindau på Malmöbyrån Navigator som nu är uppe i 20 anställda.
Under sensommaren har två rekryteringar genomförts, fler planeras till hösten. Bland Navigators senaste kundtillskott syns Diab, Sanofi Genzyme och Colourpicture.
Med en omsättning på över 80 miljoner kronor är Pyramidkoncernen i Helsingborg länets största spelare inom B2B, alltså marknadsföring riktade mot andra företag. Dotterbolaget Petra, inriktat på webbutveckling, har växt med 8 personer i år och är nu uppe i 26 anställda.
– Det går bra för svensk export och tempot i produktlanseringar ökar, vilket avspeglas hos oss. Generellt måste det vara svårt för en byrå att gå dåligt nu, säger Pyramids vd och majoritetsägare Ulf Vanselius till Rapidus.
Pyramid fokuserar främst på nordiska börsbolag. Digitaliseringstrenden har påverkat omsättningen rejält, förra året lyfte byråintäkterna med 25 procent och i år med uppåt 10, uppger Vanselius. Byråns största kund under 2015 var SSAB, vars storlek innebar att ett team om tio personer avsattes för att jobba med lanseringen av en ny digital plattform.
Det långsiktiga målet för Petra är att växa med fem personer om året, för kommunikationsverksamheten som ligger inom Pyramid och varumärkesbyggandet som hanteras inom bolaget Graal är tillväxttakten lägre.
– Pyramid ska inte bli så mycket större, vi är 32 i dag och ska bli 35. Petra ska upp till 50 om några år. Graal kanske sysselsätter fem personer om några år, säger Vanselius.
Även för Malmöbyrån W Communication Agency rullar affärerna in. Byrån har flera internationella kunder och förstärker under hösten personalstyrkan på tio personer med en art director och en digital strateg.
– Vi har gjort ett av våra bästa år med både nya medarbetare och nya kunder och ändå ökat omsättningen. Flera av våra senaste kunder sitter på huvudkontor utanför Sverige, som Terex, en världsledande lyftkranskoncern med bas i USA och Sovplym i Ryssland. Bland nytillkomna svenska kunder har vi Airsonett, säger vd Lisa Önnerlid.
Liksom kollegorna på de andra byråerna säger hon att det fortfarande finns ett stort digitaliseringsbehov ute hos företagen. W Communication Agency omsatte förra räkenskapsåret strax under 15 miljoner kronor, i år ser siffran ut att öka till 19 miljoner.
Jennie Lorentsson