onsdag 23 oktober 2024

inloggad som

Digitalt sug lyfter skånska B2B-byråer

Rapidus rundringning visar att dagens digitaliseringsfokus i styrelserummen ger rejäla intäkter för de skånska B2B-byråerna. Navigator Communications,  Pyramid och W Communication uppger alla att de befinner sig i en expansionsfas.

– Vi får många nya förfrågningar och tar ny mark inom det digitala strategiarbetet. Många företag tittar på hur de ska kunna automatisera delar av sin säljprocess och därmed få tydligare kopplingar mellan sälj- och marknadsorganisationerna, säger vd Leif Lindau på Malmöbyrån Navigator som nu är uppe i 20 anställda.

Under sensommaren har två rekryteringar genomförts, fler planeras till hösten. Bland Navigators senaste kundtillskott syns Diab, Sanofi Genzyme och Colourpicture.

Med en omsättning på över 80 miljoner kronor är Pyramidkoncernen i Helsingborg länets största spelare inom B2B, alltså marknadsföring riktade mot andra företag. Dotterbolaget Petra, inriktat på webbutveckling, har växt med 8 personer i år och är nu uppe i 26 anställda.

Ulf Vanselius– Det går bra för svensk export och tempot i produktlanseringar ökar, vilket avspeglas hos oss. Generellt måste det vara svårt för en byrå att gå dåligt nu, säger Pyramids vd och majoritetsägare Ulf Vanselius till Rapidus.

Pyramid fokuserar främst på nordiska börsbolag. Digitaliseringstrenden har påverkat omsättningen rejält, förra året lyfte byråintäkterna med 25 procent och i år med uppåt 10, uppger Vanselius. Byråns största kund under 2015 var SSAB, vars storlek innebar att ett team om tio personer avsattes för att jobba med lanseringen av en ny digital plattform.

Det långsiktiga målet för Petra är att växa med fem personer om året, för kommunikationsverksamheten som ligger inom Pyramid och varumärkesbyggandet som hanteras inom bolaget Graal är tillväxttakten lägre.

– Pyramid ska inte bli så mycket större, vi är 32 i dag och ska bli 35. Petra ska upp till 50 om några år. Graal kanske sysselsätter fem personer om några år, säger Vanselius.

Även för Malmöbyrån W Communication Agency rullar affärerna in. Byrån har flera internationella kunder och förstärker under hösten personalstyrkan på tio personer med en art director och en digital strateg.

lisa-onnerlid– Vi har gjort ett av våra bästa år med både nya medarbetare och nya kunder och ändå ökat omsättningen. Flera av våra senaste kunder sitter på huvudkontor utanför Sverige, som Terex, en världsledande lyftkranskoncern med bas i USA och Sovplym i Ryssland. Bland nytillkomna svenska kunder har vi Airsonett, säger vd Lisa Önnerlid.

Liksom kollegorna på de andra byråerna säger hon att det fortfarande finns ett stort digitaliseringsbehov ute hos företagen. W Communication Agency omsatte förra räkenskapsåret strax under 15 miljoner kronor, i år ser siffran ut att öka till 19 miljoner.

Jennie Lorentsson

Rapidus rundringning visar att dagens digitaliseringsfokus i styrelserummen ger rejäla intäkter för de skånska B2B-byråerna. Navigator Communications,  Pyramid och W […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon vill digitalisera second hand

    Second hand-shopping är på stark frammarsch – men butikerna har inte råd att hänga med i den digitala utvecklingen. Linnea Lundmark (26), och hennes bolag Soop System har en lösning som Rapidus belönar med en 34:utmärkelse.

  • Bakslag för Camurus

    Camurus i Lund, Sveriges tredje största läkemedelsbolag sett till börsvärde, fick se sin aktie rasa med nästan 10 procent på tisdagen. ”Beskedet från FDA är beklagligt”, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Negativ tillväxt för Inwido

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som är mindre dålig än förväntat och aktien stiger på rapporten. Men det finns orosmoln på den pressade bygg- och renoveringsmarknaden.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.