måndag 13 maj 2024

inloggad som

Healtcare Denmark går på nordisk charmoffensiv

Den danska insatsen för att marknadsföra life science och bioteknik utomlands kan stärkas ordentligt genom ett tätare samarbete med Sverige, Norge och Finland. Det menar Healthcare Denmark som har börjat knyta band med motsvarande organisationer i de övriga nordiska länder och med Nordiska ministerrådets underavdelning Nordic Innovation.

Målet är att lyfta upp marknadsföringsarbetet av regionens life science-industri på nordisk nivå.

– Tiden är mogen för att tänka i termer av nordisk hälsa. Bara i Danmark har vi haft 70 delegationer från 30 länder som efterfrågar våra lösningar inom allt från IT till bioteknik och sjukvård. Om vi koordinerar och samarbetar mer inom Norden så kommer vi få mer ut av det allihop, säger Hans Erik Henriksen, vd för Healthcare Denmark.

Organisationen syftar till att marknadsföra danska vård- och life sciencesektorn utomlands och har fått sitt mandat från danska hälso-, närings- och utrikesdepartementen, de danska regionerna och näringslivet i form av Dansk Industri och en rad enskilda företag.

Healthcare Denmark har också ingått samarbeten med Medicon Valley Alliance för att koordinera utländska besök. Sedan MVA skrotade sitt ambassadörsprogram har den internationella dimensionen varit nedprioriterad hos MVA. Här räknar Healthcare Denmark med att kunna bidra till att behålla intresset från utlandet för regionens life science-industri.

Keld Broksø

Klik her for at se dansk version af artikeln

Den danska insatsen för att marknadsföra life science och bioteknik utomlands kan stärkas ordentligt genom ett tätare samarbete med Sverige, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon leder cancerforskning med ny affärsidé

    Ett litet läkemedelsbolag kan inte vara bäst på allt från forskning till kapitalresning. Det säger Anki Malmborg Hager som i 30 år haft ett finger med i spelet i en lång rad av Lunds tongivande läkemedelsbolag. Nu leder hon uppstartsbolaget Lead Biologics med annan affärsidé.

  • Solid X blåser av fusionen

    Det blir ingen fusion mellan konsultbolagen Solid X och Time People Group. Orsaken som anges i ett pressmeddelande är ”strategiska överväganden”. Men Rapidus vet mer.

  • Skånska bolagsfinalister

    AI, hållbarhet, analys och golf. Inom dessa områden verkar framtidens skånska succébolag. I alla fall om man ska tro juryn i Venture Cups regionfinal i syd.