Om mindre än två månader kommer det att skrivas Öresundshistoria, när Skåne, Själland och de flesta av regionens kommuner presenterar sig tillsammans under varumärket Greater Copenhagen på världens största fastighetsmässa, Mipim i Cannes. Därmed sätts en ny standard för hur regionen presenterar sig internationellt.
I över 15 år har diskussionen om hur Skåne och Själland ska presentera sig pågått, men från och med den 15-18 mars är det Greater Copenhagen som gäller. Då arrangeras den 27:e Mipim-mässan, som samlar världens nyckelaktörer inom fastighet och kapital för hälso- och sjukvård, kontor och privatbostäder, handel, sport och industri.
Innan regionen kunde enas om att samla sig under Köpenhamnsparaplyet användes ”Öresundsregionen” utan framgång. Den efterföljdes av ”Köpenhamn-Malmöregionen” vilket många kommuner protesterade emot. Förra året antogs Greater Copenhagen, men bara av Region Hovedstaden och Region Själland, i år omfattar varumärket för första gången samtliga tre regioner, inklusive Skåne.
En pusselbit faller dock inte på plats förrän nästa år.
– I år betalar Malmö halva notan och vill då synas lika mycket som Greater Copenhagen på mässan, medan exempelvis Helsingborg syns tillsammans med andra danska kommuner. Men jag är säker på att vi kör Greater Copenhagen som ett varumärke för hela Öresundsregionen nästa år, säger Jacob Saxild, utvecklingschef på Copenhagen Capacity.
Klik her for att se dansk version af artikeln.
Keld Broksø