I budgeten för 2016 har Köpenhamns kommun avsatt 452 miljoner danska kronor till en investerings- och innovationspott för att göra Köpenhamn till ett testcenter för nya digtiala lösningar för stadsmiljön. Även Skånska företag kommer bjudas in för att dela på kakan, uppger Mikkel Hemmingsen, direktör för kommunen ekonomiförvaltning.
Satsningen kallas Smart City och syftar till att utveckla nya produkter och system som ska göra storstaden grönare och mer digital. Som exempel nämner Mikkel Hemmingsen soptunnor som själva meddelar när de behöver tömmas och ny teknik för att förmedla parkeringsplatser digitalt. Bland annat ska området kring Rådhusplatsen, H.C. Andersens Boulevard och Vester Voldgade fungera som experimentverkstad. Dessutom ska näringslivet få bättre möjlighet att omsätta kommunens stora samling av data till olika affärsidéer.
– Vid årsskiftet hoppas vi kunna presentera de första företagscasen, säger Mikkel Hemmingsen till Rapidus.
Dansk Industris digitala avdelning DI Digital lanserade i oktober Smart City Netværk och Mikkel Hemmingsen räknar även med draghjälp från en rad andra håll.
– Vi vill få såväl danska som skånska företag med i projekten genom nätverk som Clean, Copenhagen Cleantech Cluster, Dansk Design Center och Copenhagen Solutions Lab. Både dessa nätverk och Köpenhamns kommun själva samarbetar med Malmö och resten av Skåne och genom dem ska vi få upp intresset från skånska företag att vara med, säger han till Rapidus.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø