När Victor Falkenklev tog över familjens åkeri såg han en chans att göra skillnad och lät samvetet gå före vinstmarginalerna. Nu är bolaget på god väg att bli Europas grönaste åkeri.
Året var 2017 när Victor Falkenklev (34) tog över som vd för Falkenklev Logistik då hans mamma, Marita Falkenklev, efter nästan 20 år blivit redo att lämna över ansvaret. Åkeriet grundades av hennes föräldrar redan 1957 och med generationsväxlingen fick bolaget en vd som insett att hållbara transporter är framtiden – och som vågar satsa.

Victor Falkenklev var snabbt igång med att driva pilotprojekt med eltransporter som fick stor uppmärksamhet i branschen. 2022 togs det avgörande beslutet, när familjen fick möjlighet att ta över en släktgård i Perstorp.
— Då började vi projektera för en solcellspark och tänkte att det vore kul att använda den energin till vår egen flotta. Vi hade 140 diesellastbilar, så vi fick börja satsa på elfordon, berättar Victor Falkenklev.
Byter hela flottan från diesel till el
Bolaget, som omsatte 115 Mkr förra året, har allt eftersom bytt ut diesellastbilarna och nästa år kommer 95 procent att vara eldrivna – i början av 2027 kommer hela fordonsflottan att vara fossilfri och självförsörjande på el. 2022 öppnade bolaget Sveriges då största laddpark för både tyngre fordon och personbilar och sedan dess har bolaget öppnat upp fler laddplatser runtom i Skåne.
— Någonstans känner jag att man får våga och magkänslan säger att det kommer bli bra. Det finns ingen annan riktning att gå; elen kommer vara en viktig del framåt.
Investingar på över kvarts miljard
Investeringen i solceller och eldrivna fordon har varit de största investeringarna i bolagets historia. Solcellsparken och laddplatserna över hela Skåne har kostat närmare 40 miljoner kronor för bolaget, vilket dock endast är en tredjedel av kostnaden. Energimyndigheten och Naturvårdsverket genom ”Klimatklivet” har stått för resterande miljoner. Fordonsflottan kommer att ha kostat bolaget ”en bra bit över en kvarts miljard” och även där skjuts statliga bidrag till för att bekosta inköpen.
— Googlar man mitt namn just nu så låter det som att jag gnäller mycket, att jag säger att det är dyrt. Men om 2-3 år kommer jag nog säga att nu funkar även den ekonomiska biten, säger Victor Falkenklev.
Under omställningstiden har bolaget valt att ta farväl till vinstmarginalerna som tidigare legat på mellan 3-5 procent. Victor Falkenklev förbereder sig på att det blir några utmanande år där de stora inköpen av lastbilar ska betalas, men är övertygad om att det kommer att falla väl ut till slut.
— Vi har gjort detta för att göra gott och accepterat att vi gör mindre i vinst. Huvudmålet är klimatet, men om några år tror jag det kommer visa sig att det är bra ekonomiskt också, då kommer nog de andra i branschen att följa efter.
Julia Fryklund









































