onsdag 12 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Falkenklevs framtid är grön

|  
|  

När Victor Falkenklev tog över familjens åkeri såg han en chans att göra skillnad och lät samvetet gå före vinstmarginalerna. Nu är bolaget på god väg att bli Europas grönaste åkeri.

Året var 2017 när Victor Falkenklev (34) tog över som vd för Falkenklev Logistik då hans mamma, Marita Falkenklev, efter nästan 20 år blivit redo att lämna över ansvaret. Åkeriet grundades av hennes föräldrar redan 1957 och med generationsväxlingen fick bolaget en vd som insett att hållbara transporter är framtiden – och som vågar satsa.

Victor Falkenklev

Victor Falkenklev var snabbt igång med att driva pilotprojekt med eltransporter som fick stor uppmärksamhet i branschen. 2022 togs det avgörande beslutet, när familjen fick möjlighet att ta över en släktgård i Perstorp.

— Då började vi projektera för en solcellspark och tänkte att det vore kul att använda den energin till vår egen flotta. Vi hade 140 diesellastbilar, så vi fick börja satsa på elfordon, berättar Victor Falkenklev.

Byter hela flottan från diesel till el

Bolaget, som omsatte 115 Mkr förra året, har allt eftersom bytt ut diesellastbilarna och nästa år kommer 95 procent att vara eldrivna – i början av 2027 kommer hela fordonsflottan att vara fossilfri och självförsörjande på el. 2022 öppnade bolaget Sveriges då största laddpark för både tyngre fordon och personbilar och sedan dess har bolaget öppnat upp fler laddplatser runtom i Skåne.

— Någonstans känner jag att man får våga och magkänslan säger att det kommer bli bra. Det finns ingen annan riktning att gå; elen kommer vara en viktig del framåt.

Investingar på över kvarts miljard

Investeringen i solceller och eldrivna fordon har varit de största investeringarna i bolagets historia. Solcellsparken och laddplatserna över hela Skåne har kostat närmare 40 miljoner kronor för bolaget, vilket dock endast är en tredjedel av kostnaden. Energimyndigheten och Naturvårdsverket genom ”Klimatklivet” har stått för resterande miljoner. Fordonsflottan kommer att ha kostat bolaget ”en bra bit över en kvarts miljard” och även där skjuts statliga bidrag till för att bekosta inköpen.

— Googlar man mitt namn just nu så låter det som att jag gnäller mycket, att jag säger att det är dyrt. Men om 2-3 år kommer jag nog säga att nu funkar även den ekonomiska biten, säger Victor Falkenklev.

Under omställningstiden har bolaget valt att ta farväl till vinstmarginalerna som tidigare legat på mellan 3-5 procent. Victor Falkenklev förbereder sig på att det blir några utmanande år där de stora inköpen av lastbilar ska betalas, men är övertygad om att det kommer att falla väl ut till slut.

— Vi har gjort detta för att göra gott och accepterat att vi gör mindre i vinst. Huvudmålet är klimatet, men om några år tror jag det kommer visa sig att det är bra ekonomiskt också, då kommer nog de andra i branschen att följa efter.

Julia Fryklund

När Victor Falkenklev tog över familjens åkeri såg han en chans att göra skillnad och lät samvetet gå före vinstmarginalerna. Nu är bolaget på god väg att bli Europas grönaste åkeri.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Östes bolag faller som dominobrickor

    Tre av Öste-sfärens verksamhetsdrivande dotterbolag har nu gått i konkurs, tillsammans med ytterligare ett av ägarbolagen. Det mesta av värdet i Aventure-konkursen ser därmed ut att ha gått upp i rök. Men frågetecken kvarstår.

  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.


  • Hon vill göra miljödata till en investering

    Flights for Biodiversity grundades kring ett verktyg för forskare i fält. Men mindre än två år senare är siktet inställt på något betydligt större.

  • Sincode-grundaren satsar på fintech

    Efter försäljningen av AI-bolaget Sincode tar Hugo Rosensköld Stengert nästa steg – in i fintech. Med sin nya plattform Trading Wizard AI vill han göra avancerad aktieanalys tillgänglig för fler.

  • Jagar tjuvfiske med hjälp av kronprinsessan

    Fyra matematiker vill stoppa tjuvfiske med AI. Nu väntar Kravi Analytics på att skriva kontrakt med den kenyanska regeringen – och har kunglig draghjälp i andra förhandlingar.

  • Han förvandlar Axis-kameror

    Fixed IT:s affärsidé bygger på Axis smarta nätverkskameror. Genom att nyttja de Axis-kameror som bolagets kunder redan har kan FixedIT få kamerorna att utföra långt fler uppgifter än bara övervakning.

  • De vill få oss att sluta slösa vatten

    Barndomskompisarna från Möllan gick skilda vägar. Efter en ekonomi-master och en pilotutbildning är de tillbaka med ett gemensamt företag som ska få oss att förstå hur mycket vatten vi slösar.

  • Sharetex gör din tröja till en schampoflaska

    Endast 1 procent av textilavfallet i EU återanvänds eller återvinns. Resten går upp i rök. Bara i Sverige förbränns 80 000 ton textilier per år. Det vill Malmöbolaget Sharetex ändra på.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabel Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • Hon guidar genom IT-lagsdjungeln

    Från GDPR till AI-förordningen och andra EU-regelverk – den digitala lagstiftningen utvecklas snabbt och ställer höga krav på dagens företag. Konsultbyrån Intel Law tillhandahåller specialiserad expertis inom just IT-juridiska frågor.

  • Jobbmatchning på dejtingvis

    Svajpa, matcha, snacka och få ett jobb. Swipejobb kan liknas vid en dejtingapp fast för anställningar. 

  • Hans algoritm ska leda drönarjakten

    Egentligen försökte Kaan Kesgin lösa ett problem med att skicka signaler till och från hjärnan.  Då utvecklade han en algoritm som kan användas till allt från sjukvård till drönarövervakning.