Ideon-baserade Simactis är först ut av årets 34or. Bolagets teknologi ska revolutionera stadsplaneringen i svenska kommuner. Men grundarna ser en annan och större marknad framför sig.
– Vi stoltserar med att vi är Genarps hetaste space-eller AI-startup, säger Harald Nilsson (33), en av de tre grundarna bakom Simactis Spatial Intelligence.

Även om det har formellt säte i Genarp finns bolaget nu på Ideon, som en del av rymdinkubatorn som European Space Agency står bakom. De båda övriga grundarna är barndomsvännen Joel Hallberg (34) och brodern Hugo Nilsson.
– Min bror har jobbat inom vad man kallar för transport modelling i tio år och känt att det finns teknologi för att effektivisera det som finns idag. Han har jobbat lite vid sidan av med att bygga upp det. Jag är lite mer åt det entreprenöriella hållet och har pratat med honom om att det är dags starta det här bolaget, det är bara att satsa och köra.
Förra hösten var tekniken tillräckligt långt kommen för att dra igång. Teknologin använder AI för att analysera data från satellitbilder och öppna källor. Tjänsten Tapestry är enkelt uttryckt ett simuleringsverktyg för stadsplanering.
– Säg att en kommun funderar på att bygga ut en stadsdel och vill få insikt i hur det kommer påverka trafikflödet. Då får de ta in en konsult som bygger upp en modell och det kostar alltifrån en halv till några miljoner kronor. Vi ska effektivisera sättet man tar in data för modellerna och sedan göra det lättanvänt så att inte bara ingenjörer kan göra mobilitetsanalyser.
Mindre kommuner mer sugna
Harald Nilsson säger att Simactis redan märkt av stort intresse bland små och medelstora kommuner.
– Vi håller på att bygga ett verktyg där en kommun för en betydligt mindre peng kan sitta och trycka själva. ”Vad händer om vi bygger om den här vägen? Vad händer om vi lägger till fler busslinjer?”
Om ungefär ett år räknar grundarna med att kunna rulla ut systemet till det 20-tal kommuner som anmält intresse för att ingå i ett pilottest.
– Alla blir inte betalande kunder direkt efter piloten, men vi har en god chans att ha många betalande kunder om ett och ett halvt år.
Det verktyg som hittills lanserats är bara ett första steg. Målet är en plattform som också kan simulera vilken demografi som rör sig var i samhället, vid vilken tid på dygnet och varför. Då ser Harald Nilsson en Saas-tjänst med fler användningsområden än stadsplanering och fler målgrupper än kommuner framför sig.
– Vad vi kan göra är att simulera mobilitet och aktivitet, lite som SimCity fast i verkligheten. Säg till exempel att du funderar på var du ska lägga en butik eller bygga ett shoppingcenter, eller hur många som ser din reklamskylt. Då kan du simulera och se hur många i målgruppen som går förbi platsen varje dag. Det är ju väldigt brett.
En annan möjlig tillämpning skulle kunna vara försvaret. Simactis var nyligen med på Rapidus lista över möjliga framtida dual use-företag i Skåne.
Ola Nilsson