Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.
Lundabolaget har utvecklat en plattform för att automatisera och optimera marknadsföring i digitala medier, så kallad programmatisk annonsering.
Advokat Niklas Ernulf på byrån Maqs i Malmö är utsedd konkursförvaltare i Emerse. Han säger till Rapidus att han håller verksamheten igång i förhoppningen att kunna sälja den tekniska plattformen genom ett anbudsförfarande som löper ut denna vecka.
Emerse grundades 2007 och har bland annat haft investeringsbolaget Spiltan på ägarlistan. Vid konkursen var dock grundaren och vd:n Carl-Johan Grund genom bolag åter ensam ägare.
Bakom konkursen ligger bland annat anstånd med skatteinbetalningar som härrör från pandemin men som nu ska återbetalas tillsammans med en vikande annonsmarknad i rådande lågkonjunktur. Samtidigt erbjuder jättar som Meta och Google i dag själva tjänster i direkt konkurrens med aktörer som Emerse.

– Bolaget har nog varit pionjärer, men i dag finns det många aktörer med liknande erbjudande. Det har varit en nedåtgående trend och det blev för mycket till slut, säger Niklas Ernulf.
Emerse har i dag tre anställda och omsatte i det senaste kända bokslutet strax över 30 miljoner kronor. Som jämförelse var man för sju år sedan 30 anställda, hade utöver Lund även kontor i Stockholm och Hong Kong. Bolaget har genom åren enligt uppgift utfört uppdrag åt bland annat Amazon, Pizza Hut och Barack Obamas presidentvalskampanj 2012.
Ola Nilsson