onsdag 2 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hundapp nosar på USA

|  
|  

Inom kort släpper Helsingborgsbaserade Dogtracks sin hundträningsapp på Android-telefoner. Därefter väntar en reklamkampanj i USA.

Appen används för att träna spårhundar. Användarna kan bland annat markera ut luktspår på en karta och dela med andra i appen. Efter den kommande lanseringen fungerar tjänsten, som finns på svenska och engelska, i både Apple och Android-produkter.

– Dogtracks har blivit en standard för de flesta brukshundsklubbarna i Sverige. Lärarna talar om för sina klasser att köpa vår app, säger Dogtracks medgrundare och vd Patrik Borneson.

Kampanjen i USA blir bolagets första, tillväxten har hittills varit organisk. Enligt Patrik Borneson har appen i dag ungefär 10.000 unika användare i månaden och bolaget omsätter 150.000 kronor i månaden.

Det är på senare tid som bolaget har fått upp spåret efter omsättning. Under hela det senaste räkenskapsåret, som slutade i april, omsatte Dogtracks knappt en halv miljon.

– I Sverige finns det ungefär en miljon hundar och vi har mellan 3.000 och 4.000 nya användare per år här. I USA finns det 70 miljoner hundar, så där borde vi kunna ligga på 200.000 nedladdningar per år, säger Patrik Borneson.

Emiliano Strauss

Helsingborgsbaserade Dogtracks vill spåra upp USA:s 70 miljoner hundar.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.