fredag 6 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

App för kräsna barn sprids över världen

Matkräsna barn finns i hela världen. Mandarin, hindi och arabiska är några av de nya språken för appen Poow som ska få barn att äta bättre.

Vill din femåring inte äta något annat än köttbullar? Helsingborgsbolaget Health Capacity Nordic vill lösa problemet som många småbarnsföräldrar har. I dagarna lanseras bolagets app på tio nya språk och öppnar en investeringsrunda på 4 miljoner kronor.

– Huvudsyftet med appen är att ge föräldrar ett konkret verktyg för att arbeta med sina kräsna ätare hemma. Majoriteten av alla barn som träffar en dietist har problem som kan lösas på enklare sätt, säger bolagets vd och grundare Philip Fransson.

Förra året klev Top Visibles grundare Magnus Äng in som delägare och rådgivare. Nu har även Max Ehle kommit in som CTO i bolaget. Appen Poow använder sig av spel och recept för att motivera små barn att äta bättre. En tidigare affärsmodell med en rådgivningstjänst med dietister har dock slopats.

En ny version baserat på återkoppling från användare och analys av beteendemönster lanseras i samband med att appen kommer ut översatt till danska, norska, finska, franska, tyska, mandarin, hindi, arabiska, portugisiska och spanska. 

Det nya kapitalet som bolaget nu eftersöker ska främst gå till den internationella marknadsföringen.

– Vi öppnade rundan precis och hoppas på att gå i mål efter sommaren, säger Philip Fransson.

Mette Carlbom

Matkräsna barn finns i hela världen. Mandarin, hindi och arabiska är några av de nya språken för appen Poow.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.