Malmöbolaget Hemavi har skiftat fokus under sitt första år efter lanseringen och under sommarmånaderna har antalet användare av bolagets plattform börjat öka. Nu tar bolaget in bryggfinansiering för att expandera verksamheten och etablera sig i Tyskland.
Hemavi har tagit fram en matchningstjänst för rumskamrater och rumsuthyrning. Bolaget siktar på att bli en helhetslösning, med kontraktsskrivning och säkra betalningar, för privatpersoner som delar boende.
Till en början var planen för Hemavis grundare, Hazem Ashour och Pascal Dettwiler, att marknadsföra sig främst i studentstäder, men bolaget har nu skiftat fokus till storstäder. I mars lanserades tjänsten i Köpenhamn, i juni i Amsterdam och sedan förra veckan har de en satsning i Berlin och München.
– Vi upptäckte att vår service hade ett större värde i de större städerna, säger Hazem Ashour.
Tillväxttakten med nya användare har varit 43 procent sedan början av året och under sommaren har tillväxttakten, enligt grundarna, legat på mellan 60 och 70 procent. I nuläget ansluter 1.700 nya användare varje månad till bostadstjänsten.
Nu är de igång med att ta in ytterligare kapital, pengar som bland annat ska gå till försäljning, marknadsföring och personal.
– Vi har en emissionsrunda igång med gamla och nya investerare som vi förhoppningsvis stänger nästa månad, säger Hazem Ashour.
Fokus för framtiden är också att rent fysiskt etablera sig i de länder där tjänsten nu finns.
– Nu arbetar vi på distans, men vi vill ha mer fysisk närvaro.
Mette Carlbom