TikTok, Meta och Bambuser är några av företagen som kommer att delta i mässan IM Expo på Eleda Stadion i höst. Malmöföretaget ProAd – som specialiserar sig på influencer marketing och ligger bakom mässan – säger att det är regionens första mässa av sin typ.
– Jag skulle säga att det är Nordens första influencer-konferens med en utbildande B2B-paketering. Vi har satt ihop paneldebatter och en del keynotes, allt med lärande syfte. Besökarna kommer att kunna ställa frågor och till exempel utbildas i hur man bygger och skyddar sitt varumärke med hjälp av influencers, säger ProAds vd Magnus Noord.
Utöver ovan nämnda jättar består talarlistan av företag som Elgiganten, Advokatbyrån Gulliksson, Orkla och ett gäng kända svenska influencers kopplade till ProAd.
Malmöföretaget har sedan 2008 arbetat med digital marknadsföring och sedan 2016 satsat på marknadsföring via internetprofiler, influencers. Enligt Magnus Noord omsätter bolaget i år 85-90 miljoner kronor, varav minst 80 procent kommer från deras influencer marketing.
– Vi har alltid upplevt stora kunskapsluckor hos köparna, tanken om en utbildande konferens har varit med länge. Än i dag är det få företag som förstår hur de kan gynnas av alla dessa profiler och deras följare. Därför har vi de som jobbar hands on med att skapa content som talare och redo att att räta ut de frågetecken som finns kring influencer marketing, säger han.
Vilken typ av företag kan dra mer nytta av influencer marketing?
– Alla. Vissa säger till exempel att det inte är till för B2B-försäljning, men det stämmer inte. Vi gjorde nyligen en lyckad kampanj åt Tetra Pak, som ville kommunicera hur de arbetar för miljön. Det kan också vara ett sätt att påverka inköpare. Om de vet att tre profiler med 800.000 följare kommer att göra reklam för en produkt så vill de nog ha den på hyllan, säger Magnus Noord.
Emiliano Strauss