måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Rekordår för influencer-annonsörer

|  
|  

Malmöföretaget ProAd, som arbetar med annonsering i digitala medier, går mot ett rekordår och räknar med att öka sin omsättning med 70 procent jämfört med förra året. Företagets vd Magnus Noord ser framgångarna som ett tecken på att målgruppsstyrd annonsering tar allt större marknadsdelar jämfört med traditionell mediereklam.

– Ett Youtube-inlägg med någon populär matbloggare har mellan 500.000 och en miljon visningar. För att nå lika många i samma målgrupp genom traditionell tv-reklam måste en kund betala betydligt mer. Målgruppsstyrd annonseringen ger helt enkelt mer värde för pengarna, säger han.

ProAd säljer sponsrade inlägg och kampanjsamarbeten med flera kända bloggare inom framför allt bakning, matlagning och e-sport. Magnus Noord, som tillträdde som vd 2017, beskriver verksamheten som en slags managerroll för influencers.

– Vi representerar flera av Sveriges största matbloggare och sköter allt från försäljning, fakturering och rådgivning. De får väldigt många förfrågningar och då kan det vara tryggt att ha någon att diskutera med, som till exempel vad det innebär för varumärket att laga mat tillsammans med ett politiskt parti, säger Magnus Noord.

Förra året omsatte ProAd 36 miljoner kronor och hittills i år har bolaget kommit upp i en omsättning på omkring 40 miljoner kronor. Magnus Noord tror på en fortsatt stark tillväxt.

– Efter sommaren tog det rejält fart och vi har vuxit så det knakar. Jag tror inte att det handlar om att kunderna har större marknadsbudget, utan att de helt enkelt omfördelar marknadspengarna och satsar mer på målgruppsstyrd annonsering.

Sara Nkwe Assarsson

Malmöföretaget ProAd, som arbetar med annonsering i digitala medier, går mot ett rekordår och räknar med att öka sin omsättning […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.