Norska Puzzel förvärvar Vergic – Årets Rapidusföretag 2013 – och ska integrera Malmöbolagets digitala lösningar för kundupplevelser i sin plattform för kundservice, som i dag har över 1.000 kunder i 40 länder.
Samtidigt ska Vergics egen plattform vidareutvecklas, underhållas och fortsätta att säljas fristående eller via partners. Plattformen erbjuder AI-stödda chatt- och samarbetsverktyg som som hjälper användarna att möta sina kunder i rätt kontaktkanal och vid rätt tillfälle. Det kan till exempel handla om att upptäcka när en besökare behöver mänsklig assistans för att genomföra ett köp.
– Vi ser det lite som en sammanslagning fastän de köper upp oss, vårt kontor kommer att bli deras nav i regionen, säger Vergics vd Alexander Lunde.
Vergics kunder utgörs av både offentlig sektor – exempelvis Systembolaget, SJ, Försäkringskassan och Helsingsborgs stad – och privata företag som Clas Ohlson, Viasat och Telenor.
– Nu kommer det bli mer att göra. Dels ska vi integreras mycket mer i Puzzel, dels ska vi öka den egna försäljningen och fortsätta utveckla vår plattform. Vi börjar direkt med att efter leta fler personer att anställa, framförallt utvecklare och produktexperter. I Malmö hoppas vi anställa ett tiotal personer närmsta året, säger Alexander Lunde.
Puzzel, som har flera kontor runt om i Europa och Asien, kallar sig den ledande leverantören i Europa av kontaktcenter som tjänst, eller contact center as a service. Bolagets plattform för kundservice riktar sig till kontaktcenter av alla storlekar och används bland annat av Scandic, Oxford Brookes University, Domino’s Pizza och Schibsted.
– Vi har stora möjligheter att växa snabbt med deras kunder och satsar nu tillsammans med dem i Europa. Vi säljer redan aktivt till några av deras kunder och vi vet att många fler efterfrågar våra produkter. Komponenterna vi har tagit fram i Malmö håller världsklass, säger Alexander Lunde.
Emiliano Strauss