Årets Rapidusföretag 2019, PinMeTo, har nu nått kunder i 100 olika länder och över 50.000 lokala etableringar. Malmöbolaget utvecklar en onlinetjänst som hjälper företag att göra sig tillgängliga på sociala medier, sökmotorer och karttjänster. Nu pågår också en kraftig personalökning efter att pandemin fått PinMeTo att dra i bromsen.
– Många av våra branscher har haft det jättejobbigt. För besöksnäringen och hotell- och restaurangbranschen har vi nästan fått lägga ned nyförsäljningen. I stället har vi lagt fokus på dem som inte drabbats, som livsmedel och byggprodukter, säger PinMeTos strategiansvarige och medgrundare Daniel Melkersson.
För ett år sedan tog PinMeTo in runt 20 miljoner kronor i en nyemission, men den tänkta satsningen har dröjt tills nu på grund av pandemins effekter. Försäljningen har i stället riktats mot nya marknader, som städer och regioner som vill nå ut bättre både ur medborgarperspektiv och som besöksmål när hemester blivit en nödvändighet.
– Därför har vi inte vuxit mycket personalmässigt, första kvartalet var mycket nedstängt och vi var försiktiga. Först nu börjar vi använda pengarna för att öka försäljningen. Just nu kommer det in mellan två och fem nya anställda i veckan och om ett år ska vi ha vuxit från dagens runt 60 till över 100 personer, säger Daniel Melkersson.
Under 2021 har också nya säljkontor öppnats i Portugal, Spanien och England. Förutom huvudkontoret i Malmö finns PinMeTo sedan tidigare i Stockholm, Finland, Norge, Danmark, Polen och Rumänien.
– Sådär 75 procent av nyrekryteringarna är utanför Malmö nu. Personerna vi anställer ska kunna språket och kulturen i marknaden de ska arbeta med. Även stora bolag har börjat ta beslut utan att träffas, men det är viktigt att man kan bete sig som mottagaren förväntar sig. Så vi bygger utifrån personer som är födda och uppvuxna på en viss marknad även om de inte bor där längre, säger Daniel Melkersson.
Niclas Lindstrand