onsdag 2 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Rapidusvinnaren finns nu i hundra länder

|  
|  

Årets Rapidusföretag 2019, PinMeTo, har nu nått kunder i 100 olika länder och över 50.000 lokala etableringar. Malmöbolaget utvecklar en onlinetjänst som hjälper företag att göra sig tillgängliga på sociala medier, sökmotorer och karttjänster. Nu pågår också en kraftig personalökning efter att pandemin fått PinMeTo att dra i bromsen.

– Många av våra branscher har haft det jättejobbigt. För besöksnäringen och hotell- och restaurangbranschen har vi nästan fått lägga ned nyförsäljningen. I stället har vi lagt fokus på dem som inte drabbats, som livsmedel och byggprodukter, säger PinMeTos strategiansvarige och medgrundare Daniel Melkersson.

För ett år sedan tog PinMeTo in runt 20 miljoner kronor i en nyemission, men den tänkta satsningen har dröjt tills nu på grund av pandemins effekter. Försäljningen har i stället riktats mot nya marknader, som städer och regioner som vill nå ut bättre både ur medborgarperspektiv och som besöksmål när hemester blivit en nödvändighet.

– Därför har vi inte vuxit mycket personalmässigt, första kvartalet var mycket nedstängt och vi var försiktiga. Först nu börjar vi använda pengarna för att öka försäljningen. Just nu kommer det in mellan två och fem nya anställda i veckan och om ett år ska vi ha vuxit från dagens runt 60 till över 100 personer, säger Daniel Melkersson.

Under 2021 har också nya säljkontor öppnats i Portugal, Spanien och England. Förutom huvudkontoret i Malmö finns PinMeTo sedan tidigare i Stockholm, Finland, Norge, Danmark, Polen och Rumänien.

– Sådär 75 procent av nyrekryteringarna är utanför Malmö nu. Personerna vi anställer ska kunna språket och kulturen i marknaden de ska arbeta med. Även stora bolag har börjat ta beslut utan att träffas, men det är viktigt att man kan bete sig som mottagaren förväntar sig. Så vi bygger utifrån personer som är födda och uppvuxna på en viss marknad även om de inte bor där längre, säger Daniel Melkersson.

Niclas Lindstrand

Årets Rapidusföretag 2019, PinMeTo, har nu nått kunder i 100 olika länder och över 50.000 lokala etableringar. Malmöbolaget utvecklar en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Slutet är kommet för Lundabolaget

    Först var det Tendo, sedan Wnt Research. Nu avvecklas ytterligare ett noterat skånskt life science-bolag som blir uppköpt via ett omvänt förvärv där de enda tillgångarna är en börsplats och en samling aktieägare.

  • Inarea lyfter blicken mot taket

    Golvläggningskoncernen Inarea fortsätter serieförvärva, denna gång en undertaksmontör. Det innebär ett avsteg från ursprungstanken att konsolidera golvbranschen. Vd Rikard Fransson drar fördel av att ha ett starkt kassaflöde i en svag marknad.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.


  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.