För ett halvår sedan tillträdde Redha Cherif som ny vd för mjukvarubolaget Smart Refill i Helsingborg, med målet att fokusera på telekomsidan under 2021. Nu har Smart Refill börjat erbjuda kunderna utvecklingspaket och tar fram en lösning på de nya kraven för kontantkort.
– Vi har tillsammans med en kund startat ett projekt för att möta de regulatoriska kraven när alla SIM-kort i Sverige måste bli registrerade vid årsskiftet. Tidigare har inte kontantkorten registrerats på någon person. Det är ingen enkel fråga för kioskerna som säljer korten, det är inte som att gå in i en operatörs egen butik, säger Redha Cherif till Rapidus.
Redan vid tillträddet sa Redha Cherif att hans största fokus skulle vara att göra Smart Refill lönsamt, något som han erkänner inte kommer att hända i år utan tidigast under 2022. De senaste årens personalökning har planat ut och nyförsäljningen i de två andra affärsområdena; elektroniska lösningar till finansföretag och de elektroniska brevlådorna Digimail, har prioriterats ned i år för att fokusera på telekom.
– Vårt största problem har varit väldigt stora kostnader. Så vi har försökt spara på onödiga kostnader, lagt ned utvecklingen av det vi inte ska sälja och har nu fått in en mångmiljonorder från en telekomkund i Sverige, säger Redha Cherif.
Under sommaren har Smart Refill även investerat i tre nya svenska datacenter som informationen kopieras mellan. Nu flyttar företaget också till nya lokaler på toppen av Helsingborgs nyligen ombyggda centralstation. Men för Digimail, som varit till salu i flera år, kan det ändå finnas en framtid inom Smart Refill.
– Brevlådan är ändå lite spännande och vi är en av tre aktörer med licens från Digitalisezringsmyndigheten. Det kan finnas lösningar som andra aktörer inte tänkt på, säger Redha Cherif hemlighetsfullt.
Niclas Lindstrand