I fjol genomförde medtech-bolaget Trialbee sin hittills största kapitalinjektion när de tog in elva miljoner euro, eller 110 miljoner kronor, för att finansiera en expansion och vidareutveckling av produktportföljen. Nu börjar satsningen bära frukt för företaget som ligger på en 300-procentig tillväxt, enligt bolagets nya vd.
– Det är en väldigt spännande tid för life science-branschen och för Trialbee. Vårt Sverige-baserade team växer och vi har för närvarande flertalet tjänster ute, inklusive flera som fokuserar på mjukvaruutveckling och produktledning, säger Matt Walz, som tillträdde som vd på Trialbee innan årsskiftet.
Trialbee utvecklar digitala tjänster för patientengagemang och patientrekrytering till kliniska prövningar. Syftet är bland annat att förkorta ledtiderna vid utveckling av nya läkemedel genom att värva rätt patienter snabbare och minska avhoppen.
Förra våren tog bolaget in elva miljoner euro i en nyemission som leddes av schweiziska healthtech-fonden MTIP. Trialbees tidigare huvudägare, Industrifonden och Jan Barchans Briban Invest, investerade också vidare i bolaget som totalt tagit in runt 250 miljoner kronor sedan starten.
Med tung plånbok har Trialbee nu lanserat en ny produkt, rekryteringsplattformen Hive som använder RWD, eller Real World Data. Det är data som härrör från studier på heterogena patientpopulationer i verklig klinisk miljö, som elektroniska hälsojournaler eller tidigare kliniska tester. Därtill har man byggt ut sitt ledarskapsteam med fyra internationella branschprofiler och lanserat ett partner-program för att accelerera expansionen ytterligare. Planen är att inom ramen för programmet anpassa Trialbee-tekniken efter de stora spelarnas system så att de kan utnyttja Trialbee i sina internationella kliniska tester.
– Verksamheten har växt fint i Nordamerika och i nästan alla länder i Europa. Vi har inga konkreta planer på att öppna nya kontor för tillfället, men vi kanske expanderar till Latinamerika inom kort. Vårt team har erfarenheter där och väntar på rätt möjlighet, säger Matt Walz till Rapidus.
Han berättar att företaget nu har fyra av världens tio största läkemedelsföretag bland sina kunder. 2020 dubblades omsättningen jämfört med året innan och försäljningen under första kvartalet 2021 motsvarar hela försäljningen 2020.
Emiliano Strauss