En hacker, en hippe och en hustler – så beskriver trion bakom det nybildade företaget Looplify sig själva. De skapar ett verktyg för den växande rot- och rutbranschen med syfte att underlätta och förbättra kundkommunikationen.
Grundartrion består av programmeraren Eldar Terzic, designern Örn Sigurbergsson och Sebastian Koch, som har erfarenhet av sälj och marknadsföring.
– Tänk att du ska renovera ditt badrum. Du träffar några entreprenörer, tar in ett par offerter och går sedan på pris, initialt intryck och eventuellt någon referens. Det är inte helt ovanligt att det under projektet uppstår frustration och irritation från någon part, vilket ofta beror på bristande eller otydlig kommunikation, säger Sebastian Koch, ordförande för Looplify.
Alla tre känner varandra från mjukvaruföretaget Apsis. Nu jobbar de på att ta fram en app för mindre företag inom främst bygg- och städbranschen. Den ska innehålla ett kommunikationsflöde, en kalenderfunktion och även inkludera eventuella underleverantörer. På så sätt räknar Sebastian Koch även att appen ska kunna få en organisk spridningseffekt.
Bolaget har fått bidrag från Almi och Spira i Malmö för att snabba på utvecklingen av applikationen som är planerad att släppas i en första betaversion under våren.
– Det finns plattformar för administration inom byggbranschen men vi tror att vi har hittat ett utrymme då det här handlar om själva projektet. Att skapa en kommunikationslösning för att säkra en god kundupplevelse, säger han.
Mette Carlbom