Malmöbolaget Debricked har tagit in 18 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Luminar och Brightly samt de tidigare ägarna. Pengarna används till att bygga upp en säljorganisation – vilket egentligen redan skett.
– Vi har redan nyanställt 15 personer och förutsatt att vi skulle få in pengarna. Läget är att produkten fungerar som den ska, vi har fått in den digitala vårdcentralen Kry som flaggskeppskund och hoppas stänga affärer med ett antal bolag av liknande kaliber under året. Visst ska vi polera vidare, produktutvecklingen tar aldrig slut, men framför allt ska vi skala upp försäljningen, säger Debrickeds vd Daniel Wisenhoff till Rapidus.
Debricked utvecklar verktyg som skyddar mjukvara från säkerhetsrisker och intrång. Företaget fokuserar särskilt på riskerna med att använda mycket öppen källkod, som i appar till Android. Förutom Kry har Debricked även fått Volvo Cars Retail Solutions och det börsnoterade Malmöbolaget Advenica som storkunder nyligen. Nyemissionen hann dock precis bli avgjord innan coronakrisen bromsade riskkapitalet.
– Det var en himla tur att vi började vår fundrasier i höstas. Pappren blev klara samma vecka som det började balla ur i Stockholm. Två veckor senare kunde det varit en annan sak. Nykundsbearbetningen har också mattats av i ett par månader. Men samtidigt har en del dialoger nästan gått lättare, även de mest antidigitala har fått en väckarklocka och då är även säkerhet viktigt, säger Daniel Wisenhoff.
Debricked bygger på forskning från Lunds universitet och har sedan tidigare Almi, LU Holding och privata investerare som Niclas Mollin och Simon Josefsson som ägare. Företaget har nu 22 anställda och i fjol fick Daniel Wisenhoff en plats på Rapidus och PwC:s 34-lista.
Niclas Lindstrand