I våras rapporterade Rapidus att tolv av 102 uppstartsbolag som fått stöd av Vinnova var skånska, medan hälften av pengarna gick till Stockholm. I höstens omgång är de skånska bolagen än färre – åtta av 93. Och två av de åtta bolagen har samma företrädare.
I samband med rapporteringen i våras riktade Almi Skåne kritik mot myndigheten. De menade att man borde göra mer för att nå ut i den skånska uppstartsmiljön med information om möjligheten att söka pengar.
Emelie Falk, programansvarig för Innovativa startups på Vinnova, medger att myndigheten kan bli ännu bättre på att informera om möjligheten att söka medel hos dem.
– När Vinnova är ute i landet på olika event och presenterar våra erbjudande för små och medelstora företag så lyfts erbjudandet för startups, men jag tror alltid vi kan bli bättre på att kommunicera våra erbjudanden. Det är något vi ständigt jobbar med, säger hon till Rapidus.
Tror ni att ansökningarna ni får in motsvarar innovationskraften fördelat i hela landet?
– Vi får mycket ansökningar från Stockholmsregionen, och där finns en stor startupscen. Men vi får ansökningar från hela landet, och vi vill gärna ha en bred spridning. Vi kan alltid bli bättre med vår kommunikation, även om en bedömning av urvalet inte sker utifrån region.
Finns det något konkret ni kan göra bättre?
– Vi kanske skulle kunna finnas mer i sociala medie-kanaler, och vi kan säkert jobba närmare inkubatorer ute i landet. Att ni skriver om det här lyfter faktiskt också erbjudandet, säger Emelie Falk.
Felicia Frithiof