Malmöbolaget Starke Cycles som producerar eldrivna lastcyklar närmar sig produktion. Redan nu har förbeställningar på 20 cyklar lagts.
– Vi har en prototyp som gått i drift någon månad via Movebybike och tre som kommer köras de närmaste veckorna och är nära produktionsfärdig produkt. Vi planerar att starta tillverkning tidigt i höst, säger medgrundare Staffan Sölve till Rapidus.
Cyklarna levereras med tillhörande lastcontainer, ibland inkluderat med transporttjänster från Movebybike. I Malmö finns kapacitet att producera några 10-tal cyklar i månaden och hittills har fem stycken sålts.
– Vi har förbeställningar på 20 system till, de kommer dels från Europa: Schweiz, Tyskland Sverige och Norge, men även i Indien finns intresse att lansera cykeln, säger Staffan Sölve.
Starkes trehjulscyklar kan hantera upp till 300 kilo och 4 kubikmeter last. Lastcyklarna blir de första som tillverkas i en ny cykelklass där det är tillåtet med en motor på upp till 1.000 watt, det vanliga är annars 250.
– Det blir den första lastcykeln som typgodkänns för försäljning i EU, säger Staffan Sölve.
Starke fick nyligen 280.000 kronor i stöd från Vinnova och 125.000 från Sten K Johnsons stiftelse. En kapitalresning om åtta miljoner kronor ligger i siktet.
Grundarna är Johan Wedin, Nils Wedin, Staffan Sölve och Behdad Ansari, vd på IT-konsultbolaget Devoote. Samma kvartett ligger bakom den pedaldrivna transportfirman Movebybike som tros öka sin omsättning till fem miljoner med vinst 2017. Bland kunderna syns MKB, Linas Matkasse och förskoleförvaltningen.
Movebybike finns via franchise i Stockholm, Lund, Uppsala och Umeå. I Göteborg har verksamheten, som körts i egen regi, legat nere ett tag på grund av bristande kundkontrakt, men nu väntas den dra igång igen. I Malmö sysselsätter bolaget åtta heltidstjänster och sju deltid.
Emily Binks