torsdag 21 november 2024

inloggad som

Eldrivna Malmöcyklar närmar sig marknaden

Malmöbolaget Starke Cycles som producerar eldrivna lastcyklar närmar sig produktion. Redan nu har förbeställningar på 20 cyklar lagts.

– Vi har en prototyp som gått i drift någon månad via Movebybike och tre som kommer köras de närmaste veckorna och är nära produktionsfärdig produkt. Vi planerar att starta tillverkning tidigt i höst, säger medgrundare Staffan Sölve till Rapidus.

Cyklarna levereras med tillhörande lastcontainer, ibland inkluderat med transporttjänster från Movebybike. I Malmö finns kapacitet att producera några 10-tal cyklar i månaden och hittills har fem stycken sålts.

– Vi har förbeställningar på 20 system till, de kommer dels från Europa: Schweiz, Tyskland Sverige och Norge, men även i Indien finns intresse att lansera cykeln, säger Staffan Sölve.

Starkes trehjulscyklar kan hantera upp till 300 kilo och 4 kubikmeter last. Lastcyklarna blir de första som tillverkas i en ny cykelklass där det är tillåtet med en motor på upp till 1.000 watt, det vanliga är annars 250.

– Det blir den första lastcykeln som typgodkänns för försäljning i EU, säger Staffan Sölve.

Starke fick nyligen 280.000 kronor i stöd från Vinnova och 125.000 från Sten K Johnsons stiftelse. En kapitalresning om åtta miljoner kronor ligger i siktet.

Grundarna är Johan Wedin, Nils Wedin, Staffan Sölve och Behdad Ansari, vd på IT-konsultbolaget Devoote. Samma kvartett ligger bakom den pedaldrivna transportfirman Movebybike som tros öka sin omsättning till fem miljoner med vinst 2017. Bland kunderna syns MKB, Linas Matkasse och förskoleförvaltningen.

Movebybike finns via franchise i Stockholm, Lund, Uppsala och Umeå. I Göteborg har verksamheten, som körts i egen regi, legat nere ett tag på grund av bristande kundkontrakt, men nu väntas den dra igång igen. I Malmö sysselsätter bolaget åtta heltidstjänster och sju deltid.

Emily Binks

Malmöbolaget Starke Cycles som producerar eldrivna lastcyklar närmar sig produktion. Redan nu har förbeställningar på 20 cyklar lagts. – Vi […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.