Malmöbolaget Hoodin går för en börsintroduktion till hösten och har siktet inställt på Spotlight Stockmarket, som Aktietorget numera heter. I samma veva lanserar Hoodin sin nya marknadsbevakningstjänst.
– Vi gör det här för att skapa en likvid aktie. Att ta in privat kapital hade varit ett annat alternativ, men vi tror att vi kan skala upp verksamheten snabbare på det här sättet, säger Hoodins styrelseordförande Peter Wendel som tagit över posten efter Jan Halling.
Peter Wendel är även vd i riskkapitalbolaget Ekap som gick in som delägare i Hoodin 2014. Senast Hoodin gjorde en finansieringsrunda var i slutet av 2016 då man reste 2,4 miljoner kronor från bland annat Lindoff Technology, Queen Invest, Ekap och Martin Dell.
Hoodin sysslar med förädling av digitalt innehåll från bland annat sociala medier och öppna databaser, och de bygger algoritmer som listar ut vad för typ av innehåll som är relevant för kunden. Det kan till exempel handla om att känna igen och relatera innehållet till ett särskilt geografiskt område.
Marcus Emne är Hoodins vd och grundare. Han berättar att de nyligen fått ihop alla bitar för den nya tjänsten Omni Observer, en mediebevakare som kan skräddarsys för olika branscher. Under våren har man valt att testa den på ett 30-tal medicinteknik-bolag i norra Europa.
– Vi vill vända på perspektivet och låta kunden bestämma vad för typ av innehåll som är viktigast, och inte tvärtom som det brukar vara, säger Marcus Emne.
En annan finess med Omni Observer är enligt Marcus Emne att kunden själv kan lägga till bevakning på vilken källa som helst och även gå in och bearbeta det inhämtade materialet. I fallet med medicinteknik-bolagen kan kunden till exempel lägga in bevakning på patent eller kliniska studier.
För ett drygt år sedan hade Hoodin fem anställda, men efter sommaren kommer man att vara uppe i tolv heltidsanställda och tre på deltid.
Magnus Erlandsson