Bjärredsbaserade Bambwa har lanserat sin första app med fyra musikradiokanaler. Det sker åtta månader efter att danska serieentreprenören Michael Mathiesen klev in i bolaget.
Kanalerna, som finns i appen, är början på en långt större satsning på afrikanskt medieinnehåll som hittills finansierats med 14 miljoner kronor från svenska och amerikanska affärsänglar.
– Vi börjar i Ghana, Liberia och Nigeria, där vi har byggt upp nätverk och kontor. När musikkanalerna och vår app börjat flyga vill vi utöka med innehållsteman, som ska göra Bambwa till en katalysator och inspiratör för en afrikansk modell till bättre och mer hållbart liv. Afrika ska inte kopiera oss, men ta det bästa sakerna från vår värld och blanda med egna kulturer. Ett första tema blir en kvinnokanal, säger Michael Mathiesen till Rapidus.
Planen är att bli en afrikansk Spotify med finansiering via reklam. Sedan Michael Mathiesen kom in i bolaget ändrades affärsmodellen till bredare medieinnehåll, exempelvis artiklar, bloggar, podcasts och videokanaler.
Satsningen baseras på att Afrika har förbisedda tillväxtmarknader. Fem av världens tio markander med störst tillväxt är afrikanska.
I ledningen för Bambwa sitter utöver Michael Mathiesen även Lars Håkan Hollerup, Jyrki Harry Eklund och Staffan Bergqvist. Bolaget planerar att gå med vinst två år efter introduktionen på varje ny marknad.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø