Malmöbaserade Zkyon, som utvecklat en tjänst för digitalt innehåll, planerar att sälja verksamheten. Sajten ligger ute till försäljning och ledningen har börjat se sig om efter andra projekt.
– Alla var för sig i styrelsen är entreprenörer och har ideér att göra nya saker, några tillsammans och några var för sig, säger ordförande Sofie Palmér till Rapidus.
Mediebolaget Zkyons tjänst möjliggör för bloggare, artister, medier och andra innehållsskapare att ta betalt för sitt digitala innehåll genom mikrobetalningar och på vis undvika reklam. Bolaget riktade sig främst mot företag i mediebranschen.
– Vi har fortfarande rätt många användare men aktiviteten har gått ner på hemsidan. Vi lyckades tyvärr inte bli så många användare att riskkapitalbolagen var intresserade att investera i oss, så nu laddar vi om. Vårt mål nu är först och främst att sajten kommer till nytta, och tror att det främst är mediabolag och oberoende nyhetssajter som kan vara intresserade, säger Sofie Palmér.
Konceptet bygger på att innehållsskaparen bestämmer ett pris. Läsaren tilldelas en virtuell plånbok som används för att betala enbart det innehåll som personen vill ta del av.
2015 gick kommunikationsbyrån Symbal Communication och PalMera in med pengar i bolaget, sedan dess har Zkyon även rest ytterligare en halv miljon kronor.
Zkyon grundades 2014 av Per Ljungwall. Övriga delägare är affärsänglarna Marco Trajkovic, Sofie Palmér, Jakob Söderqvist och Richard Artursson samt Symbal Communication.
Emily Binks