torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Tufft att bygga ett nytt Medicon Village i Bjuv

Kort sagt: Ödet för Findus tidigare anläggning i Bjuv framstår vid första anblick som en karbonkopia på händelseförloppet som ledde fram till Medicon Village i Lund. Men skillnaderna är betydande – och därmed också utmaningarna.

Av: Erik Olausson, chefredaktör
Research: Felicia Frithiof

Ett internationellt storföretag bestämmer sig för att stänga ner verksamhet i Skåne. Specialbyggda utvecklings- och produktionsanlokaler riskerar att stå tomma och förfalla, medan den uppsagda personalen sprids för vinden. Då kliver en av entreprenörsbröderna Paulsson in som räddare i nöden.

Så kan man i grova drag beskriva händelseförloppet som ledde fram till såväl Medicon Village i Lund som den satsning på ett livsmedelscenter i Bjuv som presenterades i veckan.

Och likheterna slutar inte där. Precis som efter AstraZenecas nedläggning i Lund är det inte ett nytt storföretag som är tänkt att fylla tomrummet efter Findus, utan många små och medelstora. Det minskar sårbarheten och beroendet av en enskild aktör med bolagsledningen hundratals mil härifrån. Under gynnsamma förhållanden ger det också grogrund till de oväntade möten och samarbeten företagen emellan som är klustertänkandets heliga graal.

Det sistnämnda är något som Medicon Village lyckats förhållandevis väl med. Åtminstone vad gäller de småbolag som sitter i lokalerna och ofta har varandra som referenskunder eller samarbetspartner.

Men att göra om samma trolleritrick i Bjuv är inte så lätt. Det finns nämligen mycket som skiljer mot den kraftsamling som resulterade i Medicon Village.

Medicon Village ägs av en stiftelse där Peab-grundaren Mats Paulsson donerade 100 miljoner kronor, utan några krav på återbäring. I Bjuv är det Foodhills, ett privatägt företag bildat för detta ändamål, som köper hela anläggningen av Findus moderbolag Nomad Foods. Bakom Foodhills står bland annat Lantmännen och grönsaksproducenten Magnihill men framförallt fastighetsbolaget Backahill, ägt av familjen Paulsson och med Mats bror Erik Paulsson i spetsen.

För att få affären på plats har Backahill initialt gått in som 80-procentig ägare till Foodhills, erfar Rapidus. Efterhand är den andelen tänkt att sjunka till 20 procent då fler intressenter kommer in i bilden. Vilka ägarna i slutändan än blir lär de, åtminstone på sikt, ha någon form av avkastningskrav på sin investering. Det sätter högre press på Foodhills än på Medicon Village att visa vinst.

En annan skillnad är varifrån denna vinst är tänkt att komma. Medan Medicon Village är ett renodlat fastighetsbolag ska Foodhills inte bara få intäkter från hyror utan även syssla med egen verksamhet inom livsmedelsframställning. Det handlar framförallt om utveckling och testproduktion med fokus på ärter och baljväxter, där målet är att sälja resultatet till etablerade livsmedelsproducenter. Därtill siktar ledningen på att bli delägare i uppstartsbolag i företagsparken, ägarandelar som kan ge intäkter om samma uppstartsbolag en dag blir uppköpta eller noteras.

Det är en strategi som kan ge stor utdelning på sikt, men den är också betydligt mer riskfylld än de relativt förutsägbara hyresintäkter Medicon Village bygger hela sin kalkyl på.

En annan utmaning för Foodhills är att satsningen kommer igång först nu. Det har hunnit gå nästan två år sedan nedläggningsbeskedet och snart ett år sedan den sista anställde lämnade Findus. Den kompetens som eventuellt hade kunnat slussas över till nya arbetsgivare i Foodhills livsmedelscenter har redan tvingats se sig om efter annan försörjning. I fallet med Medicon Village var övergången mer sömlös, en rad av de tidigare anställda på AstraZeneca sögs upp direkt av bolag som flyttade in eller startade egna firmor i samma lokaler.

Men den största skillnaden är uppbackningen från det offentliga. Lunds universitet och Region Skåne var redan från början involverade i planerna på Medicon Village och tillsammans med ESS står de fortfarande för merparten av hyresintäkterna. Därmed har Medicon Village fått tid på sig att hitta andra hyresgäster bland de privatägda bolagen, en betydligt mer långdragen process.

I Bjuv var såväl kommunen som Region Skåne och landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) eld och lågor när Foodhills planer presenterades i veckan. Men rent konkret har Foodhills än så länge fått nöja sig med symboliska ryggdunkar, projektbidrag från Vinnova och mindre summor i offentligt utvecklingsstöd för den mångåriga visionen ”Food Valley of Bjuv”.

Det ska bli intressant att följa Foodhills offensiva satsning och inte minst för Bjuvs del får vi hoppas att det går vägen. Men att bygga ett nytt Medicon Village på skånska landsbygden är inte gjort i en handvändning.

Kort sagt: Ödet för Findus tidigare anläggning i Bjuv framstår vid första anblick som en karbonkopia på händelseförloppet som ledde […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Inwido ser ljusning

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som antyder att det värsta kan vara över på bygg- och renoveringsmarknaden. Orderboken växte organiskt med 10 procent i andra kvartalet. Aktien steg tvåsiffrigt på rapporten.

  • Renstädat i Wihlborgs

    Wihlborgs befinner sig mycket nära toppen av sina räntekostnader. Samtidigt ser nedskrivningarna av fastighetsvärden ut att närma sig slutet. Det framgick när fastighetsbolaget med vd Ulrika Hallengren presenterade rapporten för andra kvartalet på måndagen.

  • Miljardavtalet sprack

    Bioteknikföretaget Aqilions samarbetsavtal med läkemedelsjätten Merck avslutas. Av avtalet som hade potential att ge Aqilion 10 miljarder kronor, blir alltså intet.

  • Tunga skånska portföljer

    Nästan 50 miljarder kronor finns i åtta av Skånes största aktieportföljer. Rapidus har tagit en titt på några av de skånska familjernas och stiftelsernas innehav. Gissa vilka som är störst!

  • Enorama lanserar i USA

    Nikotintuggummin, medicinsk cannabis och vitt snus. Malmöbolaget Enorama Pharma har sicksackat sig fram med sina produktprioriteringar. Men nu ska det vita snuset lanseras i USA.

  • Magle på köparstråt

    Magle Chemoswed i Malmö aviserar sitt andra förvärv på kort tid. Först var det Amniotics som slukades, nu köper kontraktstillverkaren ett danskt bolag för 240 Mkr.

  • E-commerce Park satsar på hållbar e-handel

    E-commerce Park i Helsingborg presenterar ett nytt inkubatorprogram: Sustainability Track. Denna gång med fokus på hållbar e-handel.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Senzagen på offensiven

    Men 37 nya miljoner ska Senzagen, med vd Peter Nählstedt, gå på offensiven för att bredda produktportföljen och följa kunderna hela vägen till marknaden.