Helsingborgsbolaget Fieldly tar in 3,2 miljoner kronor i en bryggfinansiering för att förbereda expansion och kapitalinjektion. Samtidigt passeras milstolpen 10.000 användare.
Fieldly börjar få snurr på försäljningen av sin app och projekthanteringsverktyg för byggbranschen.
– För ett år sedan hade vi 500 användare, nu är vi uppe i 10.000. Det är inte så tokigt, säger medgrundaren Sven Paulin till Rapidus.
Under våren har bolaget tagit in 3,2 miljoner kronor från delägaren Lars Dahlén och LU Holding. Den stora 50-miljoners investering som bolaget flaggade för i höstas får vänta något.
– Vi vill göra saker i rätt ordning och det är ytterligare några parametrar vi vill ha på plats, både produkt- och bolagsmässiga strukturer, innan vi tar nästa steg i Europa, säger Sven Paulin.
Ledningen vill inte låta sig knytas till någon av byggbranschens jättar utan scannar brett efter investerare.
– Vår långsiktiga vision är ju att bygga en ny digital infrastruktur för byggsektorn, därför är vi måna om att vara oberoende. Vi kommer inte att ta in några investeringar från byggbolag, snarare från marknadsföringspartner som opererar inom byggsektorn som kan ge en större helhet för byggbolagen, säger Paulin.
Fieldly har hittills lanserats i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen och Kanada. 90 procent av intäkterna kommer från Sverige.
Sedan starten på Think-inkubatorn 2014 har bolaget växt till sig och sysselsätter numera fem personer på huvudkontoret i Norra hamnen i Helsingborg, en person i Stockholm, en i Italien och sju utvecklare i Polen.
Grundarna Sven Paulin och Daniel Krusenstråhle är fortfarande majoritetsägare, följda av Lars Dahlén, tyska Goto Ventures och LU Holding.
Jennie Lorentsson