En helt ny klusterorganisation håller på att ta form i Skåne. En miljon kronor om året har avsatts för organisationen som ska samla och utveckla den skånska besöksnäringen.
Än så länge är klustret mest en organisation för tematiskt samarbete och den saknar fortfarande geografisk hemvist. Men flera träffar och workshops för företag har redan hållits. Pia Jönsson Rajgård, vd på Tourism in Skåne, håller i trådarna.
– I ett första skede jobbar vi med mat- och dryckesturism, för bland dem finns redan etablerade nätverk som vi bygger vidare på. Framöver vill vi nå fler företag i besöksnäringen, som ju är ganska spretig och till väldigt stor del består av småföretag och till och med enmansföretag, säger hon.
En förhoppning är att klusterbildningen bland annat ska bidra till att minska avståndet mellan den skånska besöksnäringen och akademin.
– Det finns mycket intressant forskning om exempelvis kundbeteenden, mobilitet, hållbarhet och marknadsföring som jag tror kan lyfta företagen, säger Pia Jönsson Rajgård.
Besöksnäringsklustret har genom ett beslut i Regionala utvecklingsnämnden beviljats en miljon kronor om året i basfinansiering de närmaste fem åren.
Elin Andersson Rosenstock