torsdag 10 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hoodin i miljonaffär med Riksbyggen

Hoodin i Malmö får sin största kund hittills i Riksbyggen. Byggkoncernen ska sälja in livsstilen i nya bostadsområden med hjälp av Hoodins teknik för att skapa skräddarsydda medieflöden för varje kvarter.

Genom att snappa upp den lokala lågstadieskolans Twitterinlägg, Instagrambilder från lekplatsen eller Facebookuppdateringar från företag och föreningar i området ska Hoodins mjukvara ge bostadsspekulanterna en känsla för kvarterets karaktär.

Marcus Emne– Det gäller att sälja in området likaväl som själva bostaden, närområdets livsstil och vilka bekvämligheter det finns tittar man allt mer på, säger Hoodins vd Marcus Emne.

De närmaste 18 månaderna räknar han med att affären med Riksbyggen ska ge intäkter på över en miljon kronor. Parallellt har Hoodin nyligen skrivit avtal med Region Skåne om att skapa lokala medieflöden för en rad vandrings- och cykelleder i södra Sverige, däribland Skåneleden och Kattegattsleden. Den affären är något mindre men ändå betydande.

Bland Hoodins ägare finns Mats Lindoff, Nordic Innovation Invest och Menmo Ventures, som nyligen bytt namn till Djäkne Startup Studio. Inräknat konsulter sysselsätter bolaget ett tiotal personer med planen att dubbla den siffran under året.

Omsättningen för 2015 låg på cirka 1,3 miljoner kronor. Enligt Marcus Emne visar Hoodin i dag positivt kassaflöde.

– Vi tittar på att fylla på med mer riskkapital för att öka expansionstakten. Men inget är bestämt i dagsläget, säger han till Rapidus.

Styrelseordförande i Hoodin är Jan Halling. Han var tidigare vd för danska Politikens verksamhet inom gratistidningar, där de svenska upplagorna av Lokaltidningen ingår.

Erik Olausson

Hoodin i Malmö får sin största kund hittills i Riksbyggen. Byggkoncernen ska sälja in livsstilen i nya bostadsområden med hjälp […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.