måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hoodin i miljonaffär med Riksbyggen

Hoodin i Malmö får sin största kund hittills i Riksbyggen. Byggkoncernen ska sälja in livsstilen i nya bostadsområden med hjälp av Hoodins teknik för att skapa skräddarsydda medieflöden för varje kvarter.

Genom att snappa upp den lokala lågstadieskolans Twitterinlägg, Instagrambilder från lekplatsen eller Facebookuppdateringar från företag och föreningar i området ska Hoodins mjukvara ge bostadsspekulanterna en känsla för kvarterets karaktär.

Marcus Emne– Det gäller att sälja in området likaväl som själva bostaden, närområdets livsstil och vilka bekvämligheter det finns tittar man allt mer på, säger Hoodins vd Marcus Emne.

De närmaste 18 månaderna räknar han med att affären med Riksbyggen ska ge intäkter på över en miljon kronor. Parallellt har Hoodin nyligen skrivit avtal med Region Skåne om att skapa lokala medieflöden för en rad vandrings- och cykelleder i södra Sverige, däribland Skåneleden och Kattegattsleden. Den affären är något mindre men ändå betydande.

Bland Hoodins ägare finns Mats Lindoff, Nordic Innovation Invest och Menmo Ventures, som nyligen bytt namn till Djäkne Startup Studio. Inräknat konsulter sysselsätter bolaget ett tiotal personer med planen att dubbla den siffran under året.

Omsättningen för 2015 låg på cirka 1,3 miljoner kronor. Enligt Marcus Emne visar Hoodin i dag positivt kassaflöde.

– Vi tittar på att fylla på med mer riskkapital för att öka expansionstakten. Men inget är bestämt i dagsläget, säger han till Rapidus.

Styrelseordförande i Hoodin är Jan Halling. Han var tidigare vd för danska Politikens verksamhet inom gratistidningar, där de svenska upplagorna av Lokaltidningen ingår.

Erik Olausson

Hoodin i Malmö får sin största kund hittills i Riksbyggen. Byggkoncernen ska sälja in livsstilen i nya bostadsområden med hjälp […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Djäkne Startup Studio säljer edtechbolag

    Malmöbaserade Djäkne Startup Studio säljer edtechbolaget Studybee. Köparen är en av Sveriges största skolportaler. – Vi påbörjade diskussioner om försäljningen av Studybee för ett halvår sen, säger Magnus Wide på Djäkne Startup Studio.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.