Konflikten mellan förespråkarna för en HH-förbindelse och de som ivrar för en ny Öresundsmetro hotar idén om ett sundöverskridande Greater Copenhagen. Det menar Helsingørs borgmästare Benedikte Kiær, som sätter press på samarbetet inför Öresundstoppmötet den 22 juni.
Benedikte Kiær menar att Greater Copenhagen förlorar sitt värde om det inte går att enas om att bygga en HH-förbindelse först, framför en Öresundsmetro. Utspelet kommer i ett kritiskt läge för förhandlingarna om Greater Copenhagen och för Öresundskomiteen, som nästa år ska byta namn till ”The Greater Copenhagen & Skåne Committee” och i höst anta nya stadgar.
− Det ödelägger Greater Copenhagen om man bara satsar på trafikutveckling mellan Köpenhamn och Malmö. Då kan vi lika bra glömma samarbetet över sundet i regi av Greater Copenhagen, säger Benedikte Kiær till Rapidus.
I Malmö och Köpenhamn rullar planerna vidare för en Öresundsmetro. De båda städerna har nyligen skickat in en ansökan om ännu en undersökning finansierad av EU:s Interreg-medel – denna gång speciellt inriktad på Öresundsmetrons koppling till Köpenhamns flygplats, uppger Jarl Zinn från Köpenhamns Center för Stadsutveckling. Parallellt blir en rapport om Öresundsmetrons finansiering och miljöpåverkan klar i juni.
Det är dåliga nyheter för Benedikte Kiær och Helsingborgs kommunstyrelseordförande Peter Danielsson – samt en rad andra kommunpolitiker som står bakom Benedikte Kiærs linje.
− Vi kan ju genom en HH-förbindelse finansiera en Öresundsmetro på några decennier. Antingen kan man via vinster från biltrafiken betala en HH-förbindelse helt ut inom loppet av 24 år – eller så kan man använda en del av överskottet till en Öresundsmetro. Det omvända kan man inte göra för Öresundsmetron som inte kommer trafikeras av bilar, säger Benedikte Kiær.
Den typen av finansieringen sågs också som en möjlighet i den rapport som Öresundskomiteen förde fram i mars.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Av Keld Broksø