torsdag 21 november 2024

inloggad som

Mobile Loyalty möblerar om i dotterbolag

Mediekonsultbolaget Encons Nordic slås ihop med ägarbolaget Mobile Loyalty i Limhamn och byter namn till Mobile Loyalty Sales. Namnändringen och hopslagningen sker drygt tre år efter att Encons Nordic köptes upp av det Aktietorgslistade bolaget.

– Det är främst en administrativ ändring och optimering för att kunderna ska få en bättre produkt och kunna jobba i ett system istället för två, säger ordförande Sterner de la Mau.

Förutom ett namnbyte har man även valt att möblera om i styrelsen. Ny vd blir den nuvarande försäljningschefen och styrelseledamoten Christer Engqvist, vilken dessutom ingick i den finsk-svenska investeringsgrupp som gick in i bolaget 2014. Nuvarande vd Lars Stenfeldt Hansen tar Christer Engqvist plats och blir styrelseledamot.

– Det handlar också om en optimering av verksamheten. Eftersom vi blir mer och mer säljfokuserade var det lämpligt att ha Christer, som ansvarat för bolagets försäljning, som vd, säger de la Mau.

Mobile Loyalty utvecklar teknik för att visa nyheter och annonser i mobiltelefonen. Under slutet av hösten tillkom Kvällsposten bland de medieföretag som använder sig av systemet. Omsättningen under 2014 sjönk dock med 30 procent till 2,4 miljoner kronor. Resultatet slutade på -15 miljoner kronor och bolaget har under året fyllt på kassan med lika mycket genom nyemissioner.

Izabella Rosengren

Mediekonsultbolaget Encons Nordic slås ihop med ägarbolaget Mobile Loyalty i Limhamn och byter namn till Mobile Loyalty Sales. Namnändringen och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.