Mediekonsultbolaget Encons Nordic slås ihop med ägarbolaget Mobile Loyalty i Limhamn och byter namn till Mobile Loyalty Sales. Namnändringen och hopslagningen sker drygt tre år efter att Encons Nordic köptes upp av det Aktietorgslistade bolaget.
– Det är främst en administrativ ändring och optimering för att kunderna ska få en bättre produkt och kunna jobba i ett system istället för två, säger ordförande Sterner de la Mau.
Förutom ett namnbyte har man även valt att möblera om i styrelsen. Ny vd blir den nuvarande försäljningschefen och styrelseledamoten Christer Engqvist, vilken dessutom ingick i den finsk-svenska investeringsgrupp som gick in i bolaget 2014. Nuvarande vd Lars Stenfeldt Hansen tar Christer Engqvist plats och blir styrelseledamot.
– Det handlar också om en optimering av verksamheten. Eftersom vi blir mer och mer säljfokuserade var det lämpligt att ha Christer, som ansvarat för bolagets försäljning, som vd, säger de la Mau.
Mobile Loyalty utvecklar teknik för att visa nyheter och annonser i mobiltelefonen. Under slutet av hösten tillkom Kvällsposten bland de medieföretag som använder sig av systemet. Omsättningen under 2014 sjönk dock med 30 procent till 2,4 miljoner kronor. Resultatet slutade på -15 miljoner kronor och bolaget har under året fyllt på kassan med lika mycket genom nyemissioner.
Izabella Rosengren