BERLIN. Brobizz-systemet, som i dag ger rabatt på överfart av Öresundsbron och Stora Bältbron, ska utvecklas till att gälla även den framtida Fehmarn Bält-förbindelsen med målet att skapa en storregion från Skåne till Hamburg. Det meddelade danske transportministern Magnus Heunicke på onsdagskvällen under ett möte i Berlin om den framtida förbindelsen.
Sammanräknat bor det nio miljoner människor i Öresundsregionen och norra Tyskland. Genom ett gemensamt betal- och rabattsystem på såväl Öresundsbron som Stora Bältbron och tunneln under Fehmarn Bält ska det vara möjligt att exempelvis bo i Malmö och arbeta i Hamburg utan att pendlingskostnaderna äter upp hela lönen.
− Brobizz-systemet är exceptionellt i världen och säljs redan till andra länder. Systemet ska uppgraderas fram till öppningen av Fehmarn Bält-förbindelsen 2024 så att man då inte måste vänta på vägbommar vid betalningsstationer utan kan köra rätt igenom med en Brobizz som gäller för alla förbindelser, säger Magnus Heunicke när Rapidus frågar.
På plats på mötet i det nordiska ambassadkomplexet i Berlin var även Erik Bromander, statssekreterare hos svenska infrastrukturministern Anna Johansson. Han betecknar enkla överfarter som en förutsättning för att knyta samman ESS och Max IV i Lund med de nya elektron- och laserbaserade forskningsanläggningarna Petra III och Flash i Hamburg till ett nordeuropeiskt forsknings- och företagskluster.
− Bra och enkla transporter över de fasta förbindelserna är helt avgörande för att vi ska kunna locka till oss stora investeringar i de här forskningsprojekten framöver, säger Erik Bromander.
Klik her for at se dansk version af artkeln
Keld Broksø