Kort sagt: Det är något tragikomiskt över den stressreaktion varje varsel vid regionens storföretag utlöser hos politiker och debattörer. Vips ska någon gå in och visa handlingskraft och rädda läget. Ofta är det emellertid för sent för dessa akuta pådrag. Skånska beslutsfattare bör istället stå fast vid en långsiktigt hållbar strategi.
Av Kristian Svensson, chefredaktör
Att vara eller icke vara i Skåne, det tycks vara frågan för storbolagen.
Just denna vår vilar rampljuset på Sony Mobile i Lund. Redan i höstas aviserades ett utökat sparpaket på 30 procent på operativa kostnader, men det var först för ett par veckor sedan polletten trillade ner i skånska politikerled.
I samband med Sonys delårsbokslut blev nämligen sparbetinget lite mer konkret, då det stod svart på vitt att 2.100 tjänster nu ska kapas globalt inom mobildivisionen.
”Dags att rädda Skåne igen” skrev Sydsvenskan.
Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh skred till verket; ringde regeringen och skrev ett bekymrat brev till bland andra regionrådet Henrik Fritzon.
Oppositionen i Lund hävdade att den egna kommunstyrelseordförande Anders Almgren kapitulerat. Men universitetet står i alla fall inte handfallet, försäkrade rektor Torbjörn von Schantz.
Ja, det är uppenbart viktigt att vara tidigt ute på barrikaderna när krisstämningen slår till. Likadant var det vid AstraZenecas nedläggningsbesked i Lund och likadant har det varit vid tidigare varsel inom Ericssonsfären.
Det är nästan så man får känslan av att uppvisandet av politisk handlingskraft i sig är lika angeläget som vad man eventuellt kan åstadkomma med utspelen.
För sanningen är att det är mycket svårt för politiker och intresseorganisationer att på kort sikt påverka ekonomiska beslut ute i företagen. Internpolitik i styrelserummen är inget vi ska bortse från, men i första hand styrs vägvalen av hårda siffror och i förlängningen de reda marknadskrafterna.
Det är också detta vi skåningar primärt måste försöka påverka.
Att idag ringa upp Sonys koncernledning i Tokyo och argumentera för Skånes förträfflighet, som det var någon som föreslog, påminner alltför mycket om den eviga löpsedeln i maj månad:
”Så kommer du i form till badsäsongen”
Det enda riktiga svaret är – börja träna inför nästa sommar.
Villkoren för stora och små företag borde vara en ständigt aktuell fråga, som inte bara dyker upp när varningslamporna blinkar rött. Det finns ingen snabbkur för att komma i form till beachen. Likaså krävs långsiktighet för att påverka näringslivet, som åtminstone i teorin handlar utefter strategiska och rationella val.
Det är givetvis inte fel att agera när hundratals personer sparkas ut i arbetslöshet. Ett spektakulärt exempel såg vi 2010/2011 då entreprenörsprofilen Mats Paulsson öppnade plånboken och byggde upp Medicon Village i AstraZenecas gamla lokaler.
Politiker och beslutsfattare inom näringsliv och akademi gjorde det bästa av en svår situation, och kunde ta tillvara värdefulla faciliteter samtidigt som klustret kring Ideon fick en annorlunda dynamik.
Idag jublar alla åt Medicon Village, som också fått mycket uppmärksamhet i media. Det är ju svårt att inte vara positiv till en donation på 100 miljoner kronor, eller hur?
Medicon Village berättar gärna att det nu jobbar lika många i lokalerna som på Astras tid. Det stämmer säkert, men frågan är hur många nya jobb som skapats inom life science senaste åren. Jag vill hävda att Skåne saknar de 500 miljoner kronor som AstraZeneca årligen plöjde ner i forskning här.
Det är lite oroväckande när räddningsaktioner av typen AstraZeneca får en sådan enorm status, samtidigt som ingen verkar vilja se till det trägna grundarbete som krävs för att skapa hållbara förutsättningar för företag på sikt.
Hur kan villkoren ytterligare förbättras i Sverige och Skåne för stora och små bolag? För utlandsägda respektive börsnoterade samt entreprenörsägda?
Kan vi minska risken i investeringsbesluten?
Hur säkrar vi att internationell spetskompetens söker sig till regionen i framtiden?
Kan vi vässa samverkan mellan akademi och näringsliv, och få fart på innovationsutbytet mellan små och stora företag?
Över tid kommer det löna sig mer att investera pengar och kreativitet i dessa frågor, än att försöka övertala Sony Mobile att varsla 100 personer färre i sparrundan aktuell för dagen. Det måste heller inte vara akut krisläge för att ta tag i saken.
I fredags hade Lunds kommunstyrelseordförande Anders Almgren, kommundirektör Anette Henriksson och näringslivschef Per Persson ett möte med Sony Mobiles ledning i Lund. Anledningen var en uppdatering kring planerna framöver från Sony Mobiles sida.