tisdag 10 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skåne skal med i samarbejdet om brandet ”Copenhagen”. – 5 skarpe til formanden for Region Sjælland, Jens Stenbæk, (V):

Over 100 politikere og kommunaldirektører mødtes til borgmestertopmøde 14. august og skabte et nyt brand ”Copenhagen”. Ganske overraskende også Region Sjælland, som er længere væk fra København og Region Hovedstaden. Brandet skal nu skabe vækst for 46 kommuner og to regioner. Det betyder bl.a. fælles besøgstjeneste for delegationer og fælles investorportal. Men hvad nu med Region Sjælland, som er lidt perifer for Øresundsregionen? Og hvad med netop Øresundsregionen? Rapidus har stillet 5 skarpe spørgsmål til formanden for Region Sjælland, Jens Stenbæk, fra partiet Venstre: Skåne skal med — på sigt!

Nu hedder hele brandet Copenhagen — skal I have Skåne med nu eller senere?

– Målet er at Skåne går med i samarbejdet, når de er klar. Når det svenske valg i efteråret er overstået, vil vi gå ind i konkrete drøftelser med dem, om hvordan de kan deltage.

Betyder nytænkningen af brandet Copenhagen også nytænkning for Øresundskomiteen?

– Copenhagen er kendt ude i verden som et stærkt brand. Det betyder ikke i sig selv en nytænkning af arbejdet i Øresundskomiteen. Men vi bør se nærmere på, hvordan vi kan styrke det grænseoverskridende samarbejde og skabe mere vækst.

”Copenhagen” er tænkt som business region. Skal Copenhagen Capacity og evt. Wonderful Copenhagen sammenlægges med tilsvarende organisationer på Sjælland – og måske i Skåne?

– Sammenlægning er ikke et mål i sig selv. Vi skal se på, hvordan vi løser opgaverne bedre i en større region. Hvis det giver mening at sammenlægge organisationer, ser vi nærmere på det.

Er Region Sjælland med det nye initiativ ikke bange for at drukne, så region Hovedstaden og København løber med al opmærksomheden?

– Hovedstaden kan ikke maksimere væksten uden Region Sjælland. Det er dynamikken i den samlede region, som skal styrkes. Region Sjælland har dygtige virksomheder og institutioner, der bringer værdi til en samlet metropols vækst. En stabil, kvalificeret arbejdskraft, erhvervsarealer, styrker bl.a. inden for fødevarer og produktion er vigtige bidrag.

Hvad ønsker du bliver det første store initiativ i den nye branding af “Copenhagen?

– På kort sigt: Et fælles modtageapparat for udenlandske delegationer. Vi kan få meget mere ud af eksempelvis de mange kinesiske besøg, hvis vi koordinerer besøgene og behandler dem mere professionelt. På lidt længere sigt: En fælles stærk fødevaresatsning, hvor vi både trækker på industrien, universiteterne og de gode råvareproducenter i regionen.

Keld Broksø

Over 100 politikere og kommunaldirektører mødtes til borgmestertopmøde 14. august og skabte et nyt brand ”Copenhagen”. Ganske overraskende også Region […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Aktietips inför sommaren

    Skånska aktier har som vanlig haft svårt att glädja sina ägare det senaste året. Det har varit många genomklappningar, men innebär det att det finns lågprisfynd att göra nu? Rapidus har tagit en koll på vad proffsen gör i vår region.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • Nu blir vi bättre

    Kära prenumerant. På torsdag, den 12 juni, kommer vi ändra vårt inloggningssystem. Det gör vi för att förbättra vår service för dig. Här förklarar vi steg för steg vad du behöver göra på torsdag.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.