Den explosiva omsättningstillväxten i Beepsend har mattats något det senaste räkenskapsåret. I gengäld ökar vinsten före skatt med 50 procent för det omskrivna Malmöbolaget som har Rosengård Invest, Percy Nilsson och Tibia Konsult i ägarlistan.
Det senaste året har utmärkelserna haglat över Beepsend och vd Elisabet Brevenson, som kunnat peka på en fenomenal tillväxt med dubblad eller mångdubblad tillväxt år efter år. Även i det färska bokslutet, för september 2012 till augusti 2013, ökade omsättningen men i en mer beskedlig takt – från 92 till 110 miljoner kronor. Samtidigt har vinsten före skatt stigit från sex till runt nio miljoner kronor, uppger Elisabeth Brevenson.
— Vi har fokuserat på de delar vi tjänar mest pengar på. Man kan inte äta omsättning, säger hon till Rapidus.
Beepsend utvecklar teknik för automatiserade SMS-utskick, så kallade application to person, om allt från påminnelser om bokade läkarbesök till besked om paketleveranser. Runt 150 miljoner SMS skickas varje månad med bolagets system.
Från att tidigare ha sålt tekniken via operatörer inriktar sig Beepsend numera främst på slutkunderna direkt, det vill säga företagen som vill kommunicera med sina kunder. Operatörer som vill erbjuda Beepsends teknik som extratjänst finns dock kvar som en målgrupp, liksom utvecklare som vill integrera utskick av SMS i sina egna system.
Inklusive konsulter sysselsätter Beepsend i dag 27 personer vid kontoret i Malmö. Bolaget har länge haft planer på utlandsetablering och har i dag egna säljagenter i USA och Spanien.
Den senaste tiden har chattfunktioner i olika mobilappar tagit över allt större del av den tidigare SMS-trafiken. 2012 sjönk antalet skickade SMS för första gången på nära ett decennium, enligt siffror från myndigheten Trafikanalys. Men nedgången är främst för meddelanden skickade mellan privatpersoner och oroar inte Elisabeth Brevenson. Beepsend tittar redan på teknik för att hantera nya meddelandeformat, men ett scenario där tandläkarmottagningen påminner om en bokad behandlingstid via Facebook eller Skype ligger i vilket fall långt fram i tiden, menar hon.
— I dag har de bara mobilnummer och e-postadresser till sina patienter. I framtiden tror jag vi själva kommer kunna välja hur vi vill få våra meddelanden, men det är långt kvar dit, säger Elisabeth Brevenson.
Erik Olausson