torsdag 21 november 2024

inloggad som

Trots 100 satsade miljoner — Skåne halkar efter i turistnäringen

Då Tourism in Skåne drog igång verksamheten för fullt 2009 var målet högt satt. På fem år skulle Skåne bli det näst mest besökta turistmålet i Sverige, något som krävde en fördubbling av antalet gästnätter. Trots drygt 100 satsade miljoner har Skåne istället halkat ännu längre efter konkurrenterna, visar Rapidus genomgång. 

Tourism in Skåne är en del av regionalt finansierade marknadskoncernen Business Region Skåne. Budgeten ligger på knappt 32 miljoner kronor om året för att locka besökare till länet, eller 107 miljoner kronor sedan starten.

Men sedan 2009 har antalet gästnätter på skånska hotell, campingplatser, vandrarhem, i stugor och privatbostäder bara ökat med 1 procent, visar statistik från Tillväxtverket och SCB. Under samma period har antalet gästnätter ökat med 4 procent i Västra Götalands län och med hela 12 procent i Stockholms län.

Med 4,6 miljoner gästnätter förra året ligger Skåne fortfarande 4 miljoner övernattningar efter Västra Götaland och 300.000 övernattningar efter trean: Dalarna.

— Vi styr inte hela utvecklingen. Det vi ser är att affärsresandet påverkades mycket av att det varit tufft för skånskt näringsliv i allmänhet. När AstraZeneca lade ner försvann 10.000 brittiska gästnätter i ett slag. Omvänt har enskilda händelser som Handbolls-VM en stor positiv effekt om de händer på tider då vi inte har så mycket ordinarie affärsresenärer eller turister här, säger vd Pia Jönsson Rajgård.

Målet att bli en av Sveriges två mest besökta destinationer ligger kvar, uppger hon.

— Men vi kommer med all säkerhet att flytta fram mållinjen. Nu jobbar vi med en strategi relaterad till det nationella målet att fördubbla omsättningen inom turismindustrin till 2020, säger hon till Rapidus.

Ungefär hälften av Tourism in Skånes pengar går till olika former av marknadsföringskampanjer. På tre år har bolaget exempelvis skjutit till cirka tio miljoner kronor till satsningen ”Danmark i kubik” för att locka danska turister över Sundet. Bolaget driver även sajten skane.com, med runt 1,2 miljoner besökare om året. Den ska nu renodlas för företagsbesökare, medan turister ska kanaliseras vidare till nya sajten visitskane.com.

Erik Olausson

Då Tourism in Skåne drog igång verksamheten för fullt 2009 var målet högt satt. På fem år skulle Skåne bli […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.