lördag 29 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobile Loyalty förlänger listningsemissionen

Kapitalresningen drar ut på tiden för Aktietorgsaktuella Mobile Loyalty i Malmö. Nu förlängs emissionstiden, samtidigt som garantibeloppet höjs från 4,5 till 5,1 miljoner kronor.

Mobile Loyalty utvecklar mjukvara för marknads- och köpinteraktion i mobiltelefoner. En av de första kunderna är Kristianstadsbladet, där bolaget bland annat utvecklat en app som blandar nyheter med lokala annonser och specialerbjudanden. Mobile Loyalty tar inte betalt för själva tekniken utan får en andel av tidningens annonsintäkter.

Verksamheten är en avknoppning från kommunikationsbyrån Scandvision, men köpte i november upp sitt tidigare moderbolag. Scandvisions ägare, en handfull ur personalen med ordförande Sterner de la Mau i spetsen, fick betalt i Mobile Loyalty-aktier. En liknande affär har nu gjorts med Köpenhamnsbaserade Scandvision CPH, som ägdes till 75 procent av grundarna Peter Eyermann, Martin Jørgensen och Claus Kurt Nielsen.

Exklusive förvärvade Scandinavian Advertising omsatte Mobile Loyalty 3,7 miljoner kronor under årets nio första månader. Efter tunga investeringar slutade resultatet på minus 7,4 miljoner. Scandvision omsatte under samma period 30,5 miljoner med 1,9 miljoner i förlust, exklusive Scandvision CPH.

Med tre kronor per nyemitterad aktie värderas Mobile Loyalty till nära 120 miljoner kronor. Totalt är emissionen tänkt att ge 9 miljoner i nytt rörelsekapital. Listningen på Aktietorget var planerad till slutet av november, men flyttas fram i och med att emissionen förlängs till mitten av december.

Tidigare har den garanterats till 50 procent av Uppsalabolaget Eurovip Mobile Services. Nu har ytterligare en garant tillkommit, uppger Sterner de la Mau.

— Vi behöver ge emissionen lite tid. Memorandumet hann inte komma ut förrän i slutet av november, säger han.

Den nybildade koncernen får sammanlagt ett 60-tal medarbetare i Köpenhamn, Malmö och Stockholm.

Erik Olausson

Kapitalresningen drar ut på tiden för Aktietorgsaktuella Mobile Loyalty i Malmö. Nu förlängs emissionstiden, samtidigt som garantibeloppet höjs från 4,5 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.