tisdag 4 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobile Loyalty förlänger listningsemissionen

Kapitalresningen drar ut på tiden för Aktietorgsaktuella Mobile Loyalty i Malmö. Nu förlängs emissionstiden, samtidigt som garantibeloppet höjs från 4,5 till 5,1 miljoner kronor.

Mobile Loyalty utvecklar mjukvara för marknads- och köpinteraktion i mobiltelefoner. En av de första kunderna är Kristianstadsbladet, där bolaget bland annat utvecklat en app som blandar nyheter med lokala annonser och specialerbjudanden. Mobile Loyalty tar inte betalt för själva tekniken utan får en andel av tidningens annonsintäkter.

Verksamheten är en avknoppning från kommunikationsbyrån Scandvision, men köpte i november upp sitt tidigare moderbolag. Scandvisions ägare, en handfull ur personalen med ordförande Sterner de la Mau i spetsen, fick betalt i Mobile Loyalty-aktier. En liknande affär har nu gjorts med Köpenhamnsbaserade Scandvision CPH, som ägdes till 75 procent av grundarna Peter Eyermann, Martin Jørgensen och Claus Kurt Nielsen.

Exklusive förvärvade Scandinavian Advertising omsatte Mobile Loyalty 3,7 miljoner kronor under årets nio första månader. Efter tunga investeringar slutade resultatet på minus 7,4 miljoner. Scandvision omsatte under samma period 30,5 miljoner med 1,9 miljoner i förlust, exklusive Scandvision CPH.

Med tre kronor per nyemitterad aktie värderas Mobile Loyalty till nära 120 miljoner kronor. Totalt är emissionen tänkt att ge 9 miljoner i nytt rörelsekapital. Listningen på Aktietorget var planerad till slutet av november, men flyttas fram i och med att emissionen förlängs till mitten av december.

Tidigare har den garanterats till 50 procent av Uppsalabolaget Eurovip Mobile Services. Nu har ytterligare en garant tillkommit, uppger Sterner de la Mau.

— Vi behöver ge emissionen lite tid. Memorandumet hann inte komma ut förrän i slutet av november, säger han.

Den nybildade koncernen får sammanlagt ett 60-tal medarbetare i Köpenhamn, Malmö och Stockholm.

Erik Olausson

Kapitalresningen drar ut på tiden för Aktietorgsaktuella Mobile Loyalty i Malmö. Nu förlängs emissionstiden, samtidigt som garantibeloppet höjs från 4,5 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • De vill få oss att sluta slösa vatten

    Barndomskompisarna från Möllan gick skilda vägar. Efter en ekonomi-master och en pilotutbildning är de tillbaka med ett gemensamt företag som ska få oss att förstå hur mycket vatten vi slösar.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.