Kapitalresningen drar ut på tiden för Aktietorgsaktuella Mobile Loyalty i Malmö. Nu förlängs emissionstiden, samtidigt som garantibeloppet höjs från 4,5 till 5,1 miljoner kronor.
Mobile Loyalty utvecklar mjukvara för marknads- och köpinteraktion i mobiltelefoner. En av de första kunderna är Kristianstadsbladet, där bolaget bland annat utvecklat en app som blandar nyheter med lokala annonser och specialerbjudanden. Mobile Loyalty tar inte betalt för själva tekniken utan får en andel av tidningens annonsintäkter.
Verksamheten är en avknoppning från kommunikationsbyrån Scandvision, men köpte i november upp sitt tidigare moderbolag. Scandvisions ägare, en handfull ur personalen med ordförande Sterner de la Mau i spetsen, fick betalt i Mobile Loyalty-aktier. En liknande affär har nu gjorts med Köpenhamnsbaserade Scandvision CPH, som ägdes till 75 procent av grundarna Peter Eyermann, Martin Jørgensen och Claus Kurt Nielsen.
Exklusive förvärvade Scandinavian Advertising omsatte Mobile Loyalty 3,7 miljoner kronor under årets nio första månader. Efter tunga investeringar slutade resultatet på minus 7,4 miljoner. Scandvision omsatte under samma period 30,5 miljoner med 1,9 miljoner i förlust, exklusive Scandvision CPH.
Med tre kronor per nyemitterad aktie värderas Mobile Loyalty till nära 120 miljoner kronor. Totalt är emissionen tänkt att ge 9 miljoner i nytt rörelsekapital. Listningen på Aktietorget var planerad till slutet av november, men flyttas fram i och med att emissionen förlängs till mitten av december.
Tidigare har den garanterats till 50 procent av Uppsalabolaget Eurovip Mobile Services. Nu har ytterligare en garant tillkommit, uppger Sterner de la Mau.
— Vi behöver ge emissionen lite tid. Memorandumet hann inte komma ut förrän i slutet av november, säger han.
Den nybildade koncernen får sammanlagt ett 60-tal medarbetare i Köpenhamn, Malmö och Stockholm.
Erik Olausson