tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobile Loyalty förlänger listningsemissionen

Kapitalresningen drar ut på tiden för Aktietorgsaktuella Mobile Loyalty i Malmö. Nu förlängs emissionstiden, samtidigt som garantibeloppet höjs från 4,5 till 5,1 miljoner kronor.

Mobile Loyalty utvecklar mjukvara för marknads- och köpinteraktion i mobiltelefoner. En av de första kunderna är Kristianstadsbladet, där bolaget bland annat utvecklat en app som blandar nyheter med lokala annonser och specialerbjudanden. Mobile Loyalty tar inte betalt för själva tekniken utan får en andel av tidningens annonsintäkter.

Verksamheten är en avknoppning från kommunikationsbyrån Scandvision, men köpte i november upp sitt tidigare moderbolag. Scandvisions ägare, en handfull ur personalen med ordförande Sterner de la Mau i spetsen, fick betalt i Mobile Loyalty-aktier. En liknande affär har nu gjorts med Köpenhamnsbaserade Scandvision CPH, som ägdes till 75 procent av grundarna Peter Eyermann, Martin Jørgensen och Claus Kurt Nielsen.

Exklusive förvärvade Scandinavian Advertising omsatte Mobile Loyalty 3,7 miljoner kronor under årets nio första månader. Efter tunga investeringar slutade resultatet på minus 7,4 miljoner. Scandvision omsatte under samma period 30,5 miljoner med 1,9 miljoner i förlust, exklusive Scandvision CPH.

Med tre kronor per nyemitterad aktie värderas Mobile Loyalty till nära 120 miljoner kronor. Totalt är emissionen tänkt att ge 9 miljoner i nytt rörelsekapital. Listningen på Aktietorget var planerad till slutet av november, men flyttas fram i och med att emissionen förlängs till mitten av december.

Tidigare har den garanterats till 50 procent av Uppsalabolaget Eurovip Mobile Services. Nu har ytterligare en garant tillkommit, uppger Sterner de la Mau.

— Vi behöver ge emissionen lite tid. Memorandumet hann inte komma ut förrän i slutet av november, säger han.

Den nybildade koncernen får sammanlagt ett 60-tal medarbetare i Köpenhamn, Malmö och Stockholm.

Erik Olausson

Kapitalresningen drar ut på tiden för Aktietorgsaktuella Mobile Loyalty i Malmö. Nu förlängs emissionstiden, samtidigt som garantibeloppet höjs från 4,5 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.