måndag 22 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Københavnske Podio fordobler i San Francisco

Siden venturefirmaet Sunstone Capital i februar skød 22 mio. kr. i det københavnske it-firma Podio til produktudvikling og teamopbygning, så er turen nu kommet til ekspansion og fordobling i San Francisco. Det melder it-iværksætteren og CEO Tommy Ahlers i telefonen fra USA, hvor han netop nu forbereder udvidelsen.

Som led i en global strategi bliver medarbejderstaben nu fordoblet fra 5 til 10 i USA. Samtidig er det europæiske marked mættet indtil videre med en gruppe ansatte, som er øget til 17 i alt i København, fortæller Tommy Ahlers.
Den dækning omfatter også det svenske marked, hvortil bl.a. tre svenskere for nylig er ansat.

– Derfor får vi heller ikke behov for et svensk kontor, når København er så tæt på Malmø. Tanken er også, at vi skal arbejde på tværs af hele Europa fra København, og af samme grund kommer vores 17 medarbejdere fra hele 11 nationaliteter, fortæller Tommy Ahlers.

Podio gik i luften i for et år siden, og firmaet har allerede fået flere hundreder betalende organisationer som brugere til sin samarbejdsplatform, der er kaldt ”Facebook for virksomheder”. Podio samler en virksomhedsgruppes kommunikation, der i dag typisk kører via mails og chat, ét sted i en løbende strøm, hvor også ansvarsfordeling og kalenderfunktioner er tilknyttet. Også en iPhone og android applikationer er skabt, og produkterne forbedres med løbende updates. I morgen eftermiddag offentliggøres dog to tillægsfunktioner, oplyser Tommy Ahlers.

Podio har netentreprenøren Thomas Madsen-Mygdal som medstifter, og Tommy Ahlers har kastet sig over Podio efter han for tre år siden solgte firmaet ZYB til Vodafone for 230 millioner DKK.

Af Keld Broksø

Siden venturefirmaet Sunstone Capital i februar skød 22 mio. kr. i det københavnske it-firma Podio til produktudvikling og teamopbygning, så […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Från exitdepp till nystart

    ,
    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.