Stora databaser med statistik nerkokad till lättförståelig, interaktiv grafik. Det är affärsidén när grundaren till uppköpta IT-bolaget Defensor i Malmö startar på ny kula.
Nybildade Dashbox mjukvara ska kunna användas till att visa allt från hur många artiklar Rapidus skriver i olika ämnen till hur lång väntetiden är hos olika vårdcentraler. Idén att sammanfatta och visualisera otillgänglig statistik i en organisation är bolaget inte ensamt om, men VD Jonas Alm vill inte kalla Dashbox system för ett klassiskt besluts- eller affärsstödssystem.
— Affärsstödssystem är ofta väldigt statiska, här kan du anpassa den grafiska representationen eller zooma in på olika detaljnivåer, säger han och demonstrerar på utvärderingsdata från socialtjänstens arbete i en skånsk kommun.
Dashbox är en avknoppning från Journal Digital, som utvecklar mjukvarubaserade behandlingsstöd till socialtjänsten i kommuner. Bolaget har funnits sedan mitten av 2000-talet och har i dag kunder i Sverige, Norge, Danmark och England. Inklusive konsulter sysselsätter Journal Digital ett tiotal personer. 2010 var omsättningen åtta miljoner kronor, med knapp vinst.
Jonas Alm har varit VD för Journal Digital sedan 2009, då han och övriga medgrundare sålde IT-bolaget Defensor till AddPro. Han räknar med att Journal Digital ska bli dubbelt så stort inom två år. För Dashbox är planerna något mer blygsamma men ett par personer siktar Jonas Alm på att kunna anställa det närmaste året. Totalt är står en handfull investerare bakom Dashbox.
Erik Olausson