fredag 22 november 2024

inloggad som

Miljöprofilera Öresundsregionen — och sälj det hårt!

Kort sagt: I tio års tid har vi matats med formuleringar som hållbar utveckling, gröna inköp och så vidare. Är det floskler? Inte bara, frågeställningarna slår direkt igenom i resultaträkningen. Och det är upplagt för att regionen ska profilera sig mot miljömässig hållbarhet, visar flera exempel.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

På en av Öresundsregionens verkligt stora aktörer, Novozymes A/S, sitter en direktör. Inte bara en chef, utan en direktör, för hållbar utveckling. Han heter Claus Stig Pedersen.

Med glimten i ögat kan han reflektera över att ett jobb med hippie-status nu blivit något för direktörsrummen. Bakom finns en förklaring som är tankeväckande för hela regionens näringsliv — hållbarhet är big business.

En snabb uppdatering om Novozymes: bolaget är världens största producent av enzymer åt allt från tvättmedel till bioetanol. Verksamheten omsätter tio miljarder danska kronor årligen och genom miljötrimmade tillverkningsprocesser har man genom årens lopp undgått att släppa ut 40 miljoner ton CO2.

Men glöm klimatet en stund och titta istället på nedersta raden i resultaträkningen.

Novozymes vet att förbrukarna ställer krav. Och världen är transparent. Vi är nästan alla publicister med mobiler och kameror, och kan uppdatera allt överallt hela tiden på Twitter, Facebook och så vidare. Även när företag uppför sig illa. Ingen kan gömma sig.

I USA tog butiksjätten Walmart tankegången till sig. Koncernen ställde plötsligt krav på miljömässig hållbarhet hos leverantörerna. En del gick i konkurs eftersom de inte klarade kraven. Andra inrättade sig i ledet och spelade i sin tur bollen vidare till underleverantörer som Novozymes. Som Procter & Gamble, tillverkare av allt från Pampers blöjor till vaccin och med en omsättning större än många länders BNP. Eller Unilever, som säljer 160 miljoner produkter om dagen inom allt från mat, rengöring och omvårdnad. I båda fall är Novozymes en underleverantör som måste se benhårda inköpare från Walmart i ögonen. Hippien är död — Claus Stig Pedersen går i kostym.

Hållbarhet är en avgörande konkurrensfaktor också för Öresundsregionen och kan bli ett länge saknat samlat varumärke för Skåne och Storköpenhamn. Och det händer saker på området:

Danska Miljöministeriet har sjösatt ett samarbete mellan offentliga och privata inköpare, ”Forum for bæredygtige indkøb”. Lägger man ihop privata och offentliga inköp handlar det om 2.300 miljarder danska kronor om året. Det motsvarar 70 Öresundsbroar. Sådana belopp utgör en enorm förhandlingskraft till att få såväl bättre miljövillkor som resultat på sista raden.

Organisationerna strömmar in till det nya forumet där utväxling av kunskap och erfarenhet är dragplåstret. Vice ordförande är Jakob Lamm Zeuthen från arbetsgivarorganisationen Dansk Erhverv och just kopplingen mellan det offentliga och privata kan visa sig fruktbar. Offentliga verksamheter är ofta bäst på gröna inköp, medan företagen har större erfarenhet av att ställa sociala krav i en globaliserad värld, där problem med arbetsmiljö och mänskliga rättigheter spelar in. De kraven har först nyligen blivit aktuella för offentliga inköpare.

Men blir då inte inköpen mycket dyrare? Nej, inte nödvändigtvis. Det handlar om sunt förnuft, bland annat om att köpa saker av kvalitet som håller.

Tyska jättekoncernen Bayer, som precis har flyttat 140 medarbetare till Ørestad, har också sett nyttan med det hållbara tänkandet. I sitt profileringsarbete lägger bolaget årligen fram en Sustainable development report” om hur koncernen praktiskt använder FN:s tio riktlinjer i avsiktsförklaringen Global Compact.

Samma Global Compact lockade i slutet av maj 500 företagsrepresentanter till en hel vecka på FN:s nordiska kontor i Köpenhamn för att lösa sociala och miljömässiga utmaningar. Resultaten ska användas på FN-konferensen om hållbar utveckling i Brasilien i juni nästa år, Rio+20. Både Danmark och Sverige har beslutat att företag som levererar till stat och kommun ska följa FN:s principer.

Viljan finns alltså. Något måste dock hända i Öresundsregionen. ”Forum for bæredygtige indkøb” är inte ett Öresundsprojekt. Det är ingen som utnyttjar att Sverige och i synnerhet Skåne har samma problemställningar som i Danmark, även om man ganska lätt skulle kunna skapa en gemensam agenda, gemensamma mål och arbeta för ytterligare delning av kunskap.

På många håll är universitet, företag och offentliga institutioner igång med att säkra hållbara strategier, men ingen berättar samlat om det. Øresund Environment fick i våras dödsstöten, och det pågår för tillfället bara ett litet samarbete mellan Copenhagen Cleantech Cluster och dess skånska partner.

Vi har behov av en kraftsamling för att utnyttja den gemensamma viljan till hållbarhet och använda den i en långt mer organiserat varumärkesarbete. Men konkurrensen är stenhård; vilka städer eller regioner världen över vill inte vara föregångare inom miljötänkande? Rapidus föreslår en investering i en gemensam miljömärkning för regionens hållbara produktion och innovation. Sälj Öresundsregionens hållbarhet — och sälj den hårt!

Klik her for at se dansk version af artikeln

Kort sagt: I tio års tid har vi matats med formuleringar som hållbar utveckling, gröna inköp och så vidare. Är […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.