onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Skånska storbyråer växer…

Tre av Skånes storspelare i reklambranschen ökade personalen under 2010 och två noterade rekordstora byråintäkter. Det visar Rapidus kartläggning av åtta reklam- och kommunikationsbyråer.

Med 35 miljoner kronor i byråintäkt har Helsingborgsbaserade Pyramid haft sitt intäktsmässigt bästa år någonsin. Samtidigt har 2009 års resultat på tre miljoner kronor mer än fördubblats, uppger VD:n och storägaren Ulf Vanselius. Bland nytillkomna kunder finns finska industrikoncernen Metso och möbeltillverkaren Kinnarps samt Ideonbolaget Scalado och Nexam Chemical på Lund Life Science Incubator.

Pyramid har i dag 32 anställda och sysselsätter ett par frilansar. Ulf Vanselius räknar med att intäkterna ska öka ytterligare under 2011, till cirka 40 miljoner kronor, och att byrån nyanställer 3-4 personer.

— Det är bara vi själva som sätter gränsen. Signalerna från våra kunder är att de ökar investeringarna i reklam, säger han.

Med 28 miljoner kronor i byråintäkt 2010, mot 23 miljoner året före, noterade också Kollo i Helsingborg nytt intäktsrekord. Byrån har de senaste åren växt från 15 till 22 anställda genom kundprojekt med detaljhandelsjättar som Ica, Apoteket och Kapp-Ahl.

För Hilanders var byråintäkten under 2010 i stort sett oförändrad från 2009, då den landade på 40 miljoner kronor. Hilanders har ändå haft ett händelserikt år. Byrån ökade under hösten personalstyrkan med sju personer till totalt ett 50-tal, bland annat genom att köpa Helsingborgsbyrån Ståhlverket samt rekrytera Peter Füle från The Fan Club som ny chef för Malmökontoret.

Samtidigt har Hilanders kunder inom livsmedel och matlagning lyfts över i nystartade Hilanders Kitchen, med elva anställda.

— Vi följer Hilanders Kitchens utveckling mycket noga. Jag tror vi får se fler koncept som riktar sig mot en smalare del av marknaden, även om det kanske inte blir i form av separata byråer, säger VD Ulf Strömqvist.

Erik Olausson

Tre av Skånes storspelare i reklambranschen ökade personalen under 2010 och två noterade rekordstora byråintäkter. Det visar Rapidus kartläggning av […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.