tisdag 19 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Debat: Öresund behöver fler handelsvägar till kontinenten

Rapidus’ sidste lynanalyse før sommer, ”Øresundsregionen er nødt til at definere sig selv”, vakte voldsom debat. I dag bringer vi et indlæg fra riksdagsmedlem Olof Lavesson, der håber på et vigtigt skridt i sagen allerede i næste måned:

Idag tenderar debatten om Öresundsintegrationen att bara handla om Malmö-Köpenhamn. Men potentialen för hela regionen med företagsinvesteringar, tillväxt och forskning sträcker sig betydligt längre än dessa två städer. Risken finns att vi i debatten glömmer bort övriga Östersjöområdet. Det finns en outnyttjad potential med länder runt havet som kan skapa ökad dynamik och spännande handelsrelationer med Öresundsregionen. I september hålls en viktig konferens om EU:s Östersjöstrategi i Stockholm. Nu hoppas vi på att den kommer på plats.

Debatten om Öresundsintegrationen blir ofta ensidig och teknisk. Det pratas a-kasseregler eller nivåer i sjukförsäkringen. I tider av ekonomisk oro är det viktigt att tänka långsiktigt och framtidsinriktat. Under EU-ordförandeskapet har Sverige en unik möjlighet att få till stånd ett bättre Östersjösamarbete, inom ramen för Östersjöstrategin.

Största vikt fästs vid att göra regionen ännu mer intressant för investerare, företag, forskare och arbetskraft. Men också för turister. En klar fördel med Östersjöstrategin är att den inte kostar massor med pengar i tider när finansministrar runt om i Europa ligger med grava sömnproblem. Tvärtom, Östersjöstrategin handlar om att samordna de resurser som redan finns, med nationella och europeiska pengar.

Låt oss titta ut över Östersjön. Det är dags att ta bort gränshinder till de andra länderna. Pengar, arbetstillfällen och handelsutbyten finns att hämta i Berlin, Hamburg och Gdansk. Vi måste bara våga. Polen är exempelvis det enda landet i norra Europa som inte är i ekonomisk nedgång.

Hur ska vi då få med dessa stats- och regeringschefer? Samarbeten på makroregional nivå gynnar hela unionen. En grekisk företagare som vill handla i regionen ska inte behöva ha koll på alla ländernas regelverk. För att vi ska få rörlighet mellan länder krävs information och samarbete.

I kärva ekonomiska tider handlar det om att tänka utanför ramarna. Även om mycket återstår att göra för en fullgod Öresundsintegration, finns relativt få skillnader mellan Danmark och Sverige. Låt oss parallellt med Öresundsintegrationen arbeta för fler handelsvägar till kontinenten. Under svenskt ordförandeskap kan det bli möjligt.

Olof Lavesson (M)

Riksdagsledamot från Malmö

Rapidus’ sidste lynanalyse før sommer, ”Øresundsregionen er nødt til at definere sig selv”, vakte voldsom debat. I dag bringer vi […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nytt huvud rullar i Careium

    Careiums vd Christian Walén lämnar med omedelbar verkan. Beskedet kom igår kväll, mindre än tre månader efter att trygghetslarmsbolaget sparkat sin styrelseordförande.

  • Förlusten minskar för Pion Group

    Danir-kontrollerade Pion Group har det fortsatt tufft och avyttrar flera dotterbolag. Men vd Martin Hansson tycker att läget är bättre nu jämfört med i fjol.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.